EU geeft luchtruim bijna vrij

Het vliegverbod in Europa wordt beperkt tot enkele zones. Het Europese luchtruim wordt opgedeeld in een no-gozone, een veilige zone en een zone waarin vliegtuigen moeten oppassen. EU-commissaris Siim Kallas (Verkeer) heeft dat maandag meegedeeld na video-overleg van de verkeersministers van de 27 EU-landen (Telegraaf)

Deze aswolk-case heeft veel parallellen met het organiseren binnen een bedrijf. Allereerst is er de gezonde tegenstelling tussen de deskundige en de verantwoordelijke: de deskundige heeft de kennis en kan zeggen "volgens mij kunnen die vliegtuigen nu wel de lucht in," maar de deskundige draagt meestal geen verantwoordelijkheid. De verantwoordelijke denkt in termen van claims als het fout gaat. En dan wordt er een extra marge ingelast.

Maar er is ook nog de invloed van de tijdgeest. De toyota case liet maar weer eens zien dat de macht van de consument groot is geworden. Weet u nog hoe het begon - jaren geleden met Shell en Unilever, deze laatste ontkende hardnekkig dat er geen bijwerkingen waren bij het waspoeder Ariel - Nu is het totaal omgekeerd en is het bedrijfsleven bedachtzaam voor alles dat maar een beetje fout kan gaan en de consequenties...

En dan is er nog het instituut Europa: EU-commissaris Verkeer geeft groen licht... wat moet je daar nu van denken. Hebben we daar nu die EU voor opgericht?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?