Spreekt u de taal van de business?

Het nadeel van veel organisatieadvies (modellen) is dat ze niet de taal van de business spreken. Belbin sluit beter aan dan het Enneagram, maar beiden zijn niet alleen erg complex, maar staan ver van de business af. Dat is vaak een voordeel, want zo kan de organisatieadviseur zich richten op het verbeteren van de adviesvaardigheden, communicatieve skills of anderszins de competenties van een professional. Maar uiteindelijk komt de medewerker - na de cursus of training - weer op de werkplek, en zal deze de taal van de business oppakken. Hopelijk.

Wat is de taal van de business precies?

In die taal of het business-jargon spelen de volgende woorden een belangrijke rol:
- winst en verlies
- kosten en opbrengsten
- klant, prospects en tegenwoordig ook andere stakeholders
- duurzaamheid

Duurzaamheid is pas recentelijk onderdeel van het business-jargon.

De taal van de business is ook de taal van de klant. Binnen de organisatie gaat het vaak om het abstracte begrip "kwaliteit," maar wat is daarvan het equivalent naar buiten - naar de klant - toe? Een langere garantie dan de concurrentie? Een hogere prijs? Een langere levensduur?

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?