Elisabeth en haar Twee Steden (2)

Het vervolg:

Allereerst is het bedrijfsproces van beiden instellingen hetzelfde: het gaat om opnames, behandeling, nazorg en om het informeren van patienten.
De verschillen tussen beide ziekenhuisbedrijven zitten om te beginnen in de functies; beiden bieden een diversiteit aan specialismen aan die gedeeltelijk een overlap en een "onderlap" (zullen) laten zien. De fusie kan deze lijst beter structureren, maar de klant moet wel ingelicht worden, "voortaan wordt deze behandeling ... enkel op locatie ... uitgevoerd."

De wachttijden kunnen verbeteren, maar ook hier zit een verschil. Beiden ziekenhuizen hebben geen technologie ontwikkeld om modern inzicht in de wachttijden te geven, en waar Elisabeth over weken en dagen spreekt (deze taal is de uiting van de organisatiecultuur) spreekt TS alleen maar over kalenderweken. TS neemt wachttijden minder serieus dan St E.

De organisatiestructuur verschilt. TS heeft minder gedetailleerde zorggroepen en deze inrichting is een weerspiegeling van een andere zorg: andere specialismen, en bv. minder behandelingen. Ook laat de organisatiestructuurverschillen zien dat St E. door haar opzet van de "business/zorg unit" Medische Ondersteuning meer een cooperatieve instelling kent. TS is meer rivaliserend in haar organisatie. Dat zal zich weerspiegelen in de bedrijfscultuur. Dit cultuurprobleem zal ook in de fusie terugkomen door de verschillen in grote: St E. heeft een hogere omzet (216 miljoen euro in 2010) dan TS (ca. 165 miljoen) en heeft misschien meer prestige of een bekender merk.
St Elisabeth is dan ook een Topklinisch Ziekenhuis, waar Tweesteden slechts een streekfunctie heeft.

De juridische structuur van TS is decentraal en niet erg transparant en heeft tevens een plastische chirurgie-unit, ook dat past bij een wat rivaliserend - wat meer commerciele - insteek. St. E. is wat behoudender schat ik in...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?