Bij de tandarts

De periodieke controle bij de tandarts. Die is hier gratis, al weet ik niet of dat in heel Spanje zo is. Vervolgens maakte ik een nieuwe afspraak voor een gebitsreiniging. Twee keer bij de tandarts en dit keer meer dan anders werd ik bevangen door de vele diploma's die aan de muur pronkten. Vaak zitten daar ook licenties tussen van de gemeente dat de ondernemer gerechtvaardigd is om zijn of haar beroep uit te voeren.

 Diploma's aan de muur. 

Wanneer ik bij iemand thuis kom let ik onbewust ook altijd op hoe de leefomgeving eruit ziet. En bij een website van een bedrijf, zoek ik vaak de Wie zijn we, de achtergrond van wat iemand doet.

Bij een tandarts is dat eenvoudig, al kan je ook hier een aantal kanten op. Ik heb onlangs voor een ander stuk een zoektocht gemaakt naar de tandtechnieken door de jaren heen en dat begon al vroeg. Je kan als afgestudeerd tandarts ook meer de esthetische kant op ontwikkelen.

Dit was een gewone tandarts. En in die diploma's zag ik mijn eigen ontwikkeling terug. Ik vroeg me niet zozeer af hoe mijn eigen opleiding daartegenover stond, maar vooral wat een diploma met je doet. En hoe het je helpt in je carrière. Bij artsen en tandartsen vooral is het een kwestie van de opleiding doorlopen en afmaken en dan werk zoeken, waarbij de tandarts vaker zelfstandig kan opereren.

Maar heel vaak werkt het niet zo, ik bedoel met andere opleidingen. Als jurist kan je alle kanten op, als ingenieur ook, en dat biedt misschien veel meer mogelijkheden dan die tandarts, maar ook meer problemen. De tandarts is super gefocust. Je haalt je diploma en je kan beginnen. Bij wijze van spreken.

Misschien moet je er wat meer voor reizen. Bij tandartsen zie je veel import of immigratie van andere landen. Nederlandse tandartsen in het buitenland lijkt me veel minder gewoon, maar bij Nederlandse gemeenschappen zie je die natuurlijk ook.

Dit verhaal gaat natuurlijk breder over vrije beroepen, zoals architecten, advocaten, artsen, etc. Bij een vrij beroep is er maar een keuze en dat geeft een hoop zekerheid, of in ieder geval doelgerichtheid. Waar de gewone professional al overmant kan worden door keuzes, de zelfstandige heeft dat helemaal en de ondernemer in extreme vorm. Alles is mogelijk in feite. Als je maar niet in aanvaring komt met anderen die een soortgelijk idee hebben. Bij de vrije beroepen kies je daar bewust voor. Een scherpe keuze met een diploma op zak en dan... 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?