In Nederland (4)

Vertraging.

Zowel het vliegtuig als de trein waren vertraagd. De tweede keer bij de terugvlucht sprak de gezagvoerder dat het een kwestie van slots was. Die moeten toegewezen worden. Maar het is een standaard vlucht die zaterdag om 7:30 vertrekt, en waarom zouden er dan geen slots zijn? Het leek me een beetje een voorbeeld van een expert-antwoord, dat goed klinkt, maar of het de gehele waarheid was...?

Dan de treinen. De vorige maand moest ik al om naar Vlissingen te reizen via Breda, nu vielen er gewoon treintoestellen uit. De trein reed op veel trajecten "langzamer dan normaal" en bij de eerste vertraging van ca. 5 minuten zei de bestuurder, "excuses voor het ongemak," maar de volgende vertragingen in het traject kregen deze toevoeging niet.

De volgende dag moest ik 45 minuten wachten omdat er een trein was uitgevallen, en de dag erop moest een bepaald traject met een bus gedaan worden. Dat was een speciale NS vervangend-vervoer bus, die rechtstreeks naar de bestemming reed. Het totale traject duurde bijna een uur langer.

Op zich prima, ik had toch de tijd, maar hoe zat dat toch met die Nederlandse stiptheid? Waren we niet na de Zwitsers koning van de dienstregeling is dienstregeling en afspraak=afspraak?

Ik was in Nederland toen Wilders met 35 zetels de grootste partij van Nederland werd. "Extreem rechts neemt de macht in Europa," dat was zo'n beetje het gevoel en ik pikte her en der wat discussies op na de verkiezingsnederlaag van de VVD. "De VVD kiest altijd voor de eigen partij en niet voor het landsbelang," was een uitspraak die wel mooi klonk maar die ik niet begreep, in aansluiting op het afwijzen van de VVD om met de PVV een regeringscoalitie te bereiken.

Zelf heb ik toch wel respect voor Wilders, al zijn democratische tekortkomingen ten spijt [een politieke partij als eenmanszaak, zo als iemand het omschreef], want ik bewonder volhouders. Dat zijn mensen met minder dan gemiddeld talent, maar het moeten hebben van hun discipline en doorzettingsvermogen, en wanneer je al zolang actief bent als Wilders en dan opeens de grootste partij wordt, dan is dat knap. Ook al is het stemresultaat het gevolg van ongenoegen t.o.v. de andere partijen. Winnen is winnen.

Extreem rechts aan de macht (in Europa), zie ik nu ook opeens veel minder extreem en gevaarlijk dan wanneer ik Le Pen of Hongarije aan het werk zie. Hoe komt dat? Wilders is natuurlijk vooral een anti-islam-partij [ook al schrijft het NRC dat "de PVV een breed electoraat aanspreekt"] en de Islam is nog al in het nieuws geweest de laatste decennia, en nagenoeg nooit op een positieve manier. Dat een groep grappenmakers de Islam niet vergelijkt met de Joden van voor de Tweede wereldoorlog is natuurlijk kolder. Er zijn een miljard moslims, tegenover 10 miljoen joden. De laatste succesvol, de eerste "minder." 

In een gesprek vroeg iemand me hoe het dan in Spanje ging, en dat was dan over het stikstofbeleid. In mijn mening is het probleem van Nederland dat ze pioniers willen zijn, en dus de meeste problemen als eerste oppakken, terwijl de rest van de wereld even rustig afwacht welke kant het opgaat. Nederland is innovatief, en dan krijg je figuren die de energietransitie uitstippelen, maar geen rekening houden met wat Nederlanders echt drijft: centen. Als het echt geld gaat kosten vraagt men zich af of het wel handig is om de eerste te zijn, terwijl de rest van de wereld (China, Duitsland)  nog op kolen stookt.

Nederland was ook vroeg met immigratie, terwijl in Spanje om diezelfde tijd de werknemers - in feite zoals nu - nog emigreerden voor een beter betaalde baan. Toen waren het ongeschoolde werknemers, nu zijn het (ook) de ingenieurs die naar Noord-Europa trekken.  Nederland is nu lang niet meer het enige land met migratieproblemen, maar wel een land met veel ervaring. En dan komt op een dag Wilders aan de macht. Helemaal niet zo vreemd.

Innovatie en toekomstgerichtheid. Want ook daar was Nederland goed in. In het vooruitkijken. Maar toen ik die discussie aanzwengelde, kreeg ik direct het elektriciteitsnet als voorbeeld. "Het net is overbelast en kan de nieuwe uitbreidingen niet meer aan."  Even later volgde het sluiten van de verpleeghuizen in het verleden. Iedereen moest (zo lang mogelijk) thuis blijven wonen. En nu zijn er te weinig verpleeghuizen.

Aan de treinconducteur vroeg ik hoe dat nu precies zat met die treinstoringen. Die man zei, "omdat in Nederland veiligheid boven alles gaat en dus leggen ze dan alles stil," en hij voegde er later aan toe: "in België, laten ze die treinen in dit soort ["gevaarlijke"] situaties gewoon doorrijden."

Is de stem op Wilders ook niet gewoon een angststem voor veiligheid [tegen "gevaar"] en nostalgie. Vroeger was het allemaal beter. Ook moest ik denken aan Pim Fortuyn, die kreeg de kans niet om zoals Wilders nu de grootste partij te worden en te regeren. Staan we niet opnieuw op dat moment in de geschiedenis?

Vertraging in de vooruitgang.

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?