Kerstgedachte: Life is hard, ...

Trouw tweet over een column van Nelleke Noordervliet: 

De jongere generatie is eraan gewend geraakt in alles geholpen, gesteund en gecoacht te worden, schrijft Nelleke Noordervliet. "Ze hechten extreem veel waarde aan oppervlakkig succes. Het gevoel recht te hebben op van alles is sterk ontwikkeld."   (https://twitter.com/trouw/status/1607037913115525122)

Mijn eerste reactie was, hé daar zit wat in. Dat moment duurde heel kort...

Zonder het leed van wie dan ook te willen bagatelliseren, doe ik sommige krantenberichten over hoe erg iets is weleens af met een ‘life is hard and then you die’-reactie. Niet zeuren. Niet aanstellen. Doorbijten. Ik had het bij de berichten over de toenemende treurigheid van jongeren. Zoveel meer hulpvragen, zoveel meer depressiviteit, burn-outs, stressgerelateerde klachten! Die arme jeugd toch!

... De bekende psychiater Damiaan Denys heeft weleens gezegd dat we het lijden verleerd zijn. Ik denk dat daar wel degelijk waarheid in schuilt.

... Het gevoel recht te hebben op van alles is sterk ontwikkeld. Het ontbreken ervan wordt gevoeld als een belediging, een aanslag zelfs.

Een groot misverstand is bijvoorbeeld de idee dat de studietijd de mooiste tijd van je leven is en dat die door niets mag worden bedorven of verstoord of bedreigd. Feest! Het tegendeel is waar.

De studententijd is een tijd waarin je voor het eerst alleen de wereld in gaat. Je moet voor jezelf zorgen, je komt in situaties terecht die je confronteren met je eigen tekortkomingen of die van anderen. Je moet je eigen kompas ontwikkelen, je eigen moraal toetsen, je eigen sociale voelhorens uitsteken.

Ben ik het hier mee eens?

Noordervliet ken ik als schrijver, van een boek: de naam van de vader, waarvan ik nog precies weet wanneer ik het las. Ik lees op het internet nog een keer een recensie en daarin lees ik dat de jaren zestig met Praag en de revoluties als een context voor het verhaal geldt.
...
Mijn tweede reactie (Kahneman, thinking slow and fast) is dat dit weer typisch een product is van de oudere generatie, maar ook van een schrijver die misschien teveel gerijpt is.

Nu nog een derde reactie...

-- 



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?