De Zonnebloem mag niet sterven (1)

Wanneer je een bedrijf een plantnaam meegeeft zoals "Zonnebloem," dan wil ze daar iets mee uitleggen. Het is een referentie aan de natuur, en in dit voorbeeld is het bedrijf een particulier verpleeghuis. Sunflower residence.

Ik besloot dit verhaal te beschrijven nadat we een ervaring hebben meegemaakt die nogal traumatisch was, en na de afwikkeling daarvan ben ik gaan denken. Is dit nu een goed bedrijf? Mag ik tenminste, met alles dat er is gebeurd in zo'n korte tijd, tevreden zijn dat het een respectvolle onderneming was? Of kom ik er gewoon weg door het naproces achter dat het een ordinaire tent is die enkel uit is om geld te verdienen in een sector van dienstverlening voor ouderen, waar veel vraag naar is en waar de klanten niet op het geld letten?

Ik heb besloten dit verhaal op te schrijven, omdat dit niet een losse case is. De wereld zit door de vergrijzing vol van deze instellingen die op een gat in de markt spelen. Ouderenzorg is big business, en de vraag is dan: wat staat op de voorgrond, de zorg, of de financiele resultaten van de onderneming?

Voor mezelf schrijf ik dit om die laatste vraag beantwoord te krijgen. Heb ik te maken gehad met een bedrijf dat op geld uit is over de rug van ouderen, of is dit een respectabel bedrijf dat zorg verleent.



Jaren na datum, vind ik dat het tijd is om dit verhaal een keer op te schrijven. Bedrijven die hun businessmodel baseren op de zorg voor ouderen, moeten extra goed nadenken over ethiek.

...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?