Bekentenissen van een ... taxi chauffeur

 Ik heb heel wat professies onderzocht, maar een taxichauffeur hoorde daar tot op heden niet bij. Dit boek is een variant op do no harm, van chirurg... maar heeft betrekking op de vervoerswereld en niet op de medische organisatie.

"Do no harm" past dus ook niet. "Wees altijd vriendelijk," misschien wel, maar die uitdrukking kom je niet tegen in het boek van Eugene Salomon. Hij is volgens eigen zeggen een va de weinige authentieke Amerikaanse taxichauffeurs, zeker in die tijd.

Voordat ik het boek las, probeerde ik me een voorstelling te maken van wat het zou bevatten, maar dat is niet makkelijk. Ja een verzameling losse verhalen. Dat bleef het ook, aangevuld met wat feiten over de stad waar het hier over gaat en wat eigenaardigheden over de menselijke aard. Want je leert wel mensen kennen. Het zijn de extremen die in het verhaal terugkeren, want die maken het boek "sappig." De extremen heeft hij in drie groepen ingedeeld (hij categoriseert continue mensen en situaties):  Type one ( mensen die vreemd lijken maar normaal handelen), of drie:  mensen die normaal lijken, maar vreemd doen. Eerder aan het begin van het boek heeft hij al de taxibezoeker geportretteerd, ook volgens (zeven) types: the workerbees, aristocracy, confortables, gonnabees, unmoveables, flying cosmopolitans en... the flying workerbees. Deze laatste zijn de harde werkers die naar de stad New York moeten om ... te werken.

Dat begint met seks, want dat is dan een van de eerste vragen: hoe zit het met sex? zou een willekeurige bezoeker van de taxi willen weten. U maakt van alles mee, dus ook dat? En ja hoor. Daar valt het nodige over te vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal van een stel van werk dat de taxi als brother gebruikt en de derde medewerker gefrustreerd achter blijft en de chauffeur later moet bekennen dat hij haar signalen niet opgevangen had.

Bekendheden, die zijn er ook volop, meer dan honderd, maar niet iedereen ken ik zelf. Dan is de vraag hoe die bekendheden echt "zijn." En of ze toen al bekend waren, zoals Di Caprio die de man ontmoet voordat deze een ster was geworden. Di Caprio kwam sympathiek over, hij was interested in, not only interesting... Woody Allen is dé celebrity die je meegemaakt moet hebben... 



Overvallen en misdaad is ook een thema. Of het type taxi van vroeger, de Checker Motor Company. Dat was een onafhankelijk bedrijf dat deze modellen produceerde. Wanneer je een checker reed wachten mensen precies op jou auto, en dat werd op een gegeven moment een probleem, dus verdwenen ze (om een lang verhaal....).

Wat je hoort in taxi's... zo zijn er die je tips geven (niet de double of triple fare tips) over paardenraces bijvoorbeeld. Vertrouw er niet teveel op.

Dit is wel een bijzondere. Want als taxidriver leef je misschien wel het leven van iemand anders. Natuurlijk is dit boek anders, in de eerste plaats dat niet iedere taxidriver New York als standplaats heeft. Daar zijn de verhalen natuurlijk groter dan in andere steden. Maar weet je je productieve leven vol te maken met dit beroep, dan mag je toch niet klagen. De  concurrentie is hard en wordt steeds erger (Uber, Bolt en Cabify, ...), maar het contact met mensen is waardevol. niet iedereen zal er een boek over schrijven, maar je maakt wat mee.

Taxi's en concurrentie is een thema waar je een heel boek aan zou kunnen wijden. Het is een sport om elkaar af te troeven voor de gunst van de nieuwste klant. En die klant heeft weer zijn eigen manier (hail a taxi) om op te vallen. Sommige voorbeelden zijn sprekend, zoals de man die visueel aangeeft dat de taxi de volgde afslag moet afslaan waar hij dan opeens klaarstaat. Dan is er de taxi en de rest van het verkeer. Maar het zijn toch vooral de verhalen van wat je ziet, zoals afsluitend de man op de fiets, met op zijn koffertje op de bagagedrager een hond die achter hem staat...

...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?