De 666 volgers van de Russische leider

 Op twitter en overal wel, geldt baas boven baas. Obama, zag ik heeft 133 miljoen volgers. Daar zal een behoorlijke schare van gekocht zijn, maar toch. Die zweedse klimaatschreeuwer heeft 5 miljoen volgers. Minder dan een miljoen volgers en je doet niet mee op het wereldtoneel.

Dat sociale media naast de kwaliteit in het leven, de kwantitatieve verhoudingen toevoegt, die transparant en dus voor iedereen openbaar zijn, is een extra toegevoegde waarde in onze wereld. Onze westerse wereld. Dat doet me afvragen, hoeveel volgers de huidige Russische leider zou hebben. Of heeft.

Architectuur, of het nu informatica, cryptos, of de gebouwde wereld is, heeft me geleerd dat er geen idealen bestaan. Elke structuur en elk systeem heeft zijn nadelen. Maar onze democratie, twitter en alle boosheid die iedereen mag uiten, is wel een gemeen goed. Een goed, dat transparant is, en openbaar. Ideaal is onze westerse wereld niet, maar ik zou niet onder al die dictators kunnen leven. Anderen wel, die doen gewoon business, en het maakt hen niet uit dat je door het ventileren van een mening het gevang in gaat.

133 miljoen volgers. Dat is niet niks, en krijg je niet zomaar. Voor de leider aan de andere kant van het IJzeren gordijn, denk ik dat zijn volgers op ene hand te tellen zijn. Het zijn er niet veel, ik schat zo'n 666. De rest is waarschijnlijk anonieme steun, mogelijk zo rond de 133 miljoen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?