Samenwerking SNS en BinckBank

In het financiele landschap is sinds de crisis een hoop veranderd;
We kennen de grote verhalen van de grote banken, maar ook bij de kleinere spelers gebeurt veel. Met termen als klein en groot moet je erg oppassen deze tijd. VDM is vorig jaar failliet gegaan, terwijl “concurrent Optiver wel kon blijven bestaan.” Het verschil in management kan schrijnend zijn. Los van management fouten verandert de business continue; de beurshandel. Traditionele bedrijven op dit gebied ondervinden concurrentie door nieuwe partijen die via een “platform” gelijksoortige diensten aanbieden. Zo ondervindt de Euronext - de gezamelijke beurs waar onder andere Amsterdam Exchanges in is opgegaan - nu net als andere beursbedrijven (LSE, D.Boerse) concurrentie van partijen als Chi-X en Turqoise.
Nieuw in deze context is een platform genaamd TOM dat een initiatief is van Binckbank en beurshandelbedrijf Optiver. TOM staat voor “The Order Machine” is kan opgevat worden als een intermediair die bemiddeld tussen banken en beurzen. Hierdoor ontstaat er een nieuw platform dat kan concurreren met andere platvormen. Het succes wordt bepaald door het aantal partijen dat er gebruik van maakt; hoe meer partijen hoe groter het succes, maar daarmee neemt m.i. ook het risico toe.

Persoonlijk vind ik het grootste risico de verwevenheid en daarmee het toegenomen kans op systeemproblemen. Hoe vaak er geen storingen zijn op beurzen, vind ik persoonlijk opvallend.

Informatietechnologie is hier de drijfveer als ook de kennis van financiƫle processen. Een partij als Binckbank (met partner Optiver) heeft laten zien dat ze op beide markten thuis zijn. In de naam Binck klinkt nog de oude naam IMG en AOT door: handelaren die weten waar ze moeten zijn voor welk product, op welke tijd en op welke plaats.

Als risico-detective vraag ik me af – naast de vele positieve effecten van deze ontwikkeling – waar de problemen zitten. Die zitten volgens mij op twee gebieden: Infrastructuur en Snelheid. Op de grafiek kunt u zien hoe de afgelopen jaren de reactietijd of de responsetijd is opgelopen met een toennemend beursvolume. Beurspartijen – in dit geval komt de grafiek van de Deutsche Boerse - moeten continue een hogere snelheid bieden en tegelijkertijd een groter volume accomoderen. Voor nieuwe partijen is dit een barrierre die de concurrentie kan tegenhouden, in misschien in het verleden heeft tegengehouden, maar met de huidige technologie kan iedereen snelheid bieden. Of ze ook de bijbehorende zekerheid – stabiliteit, geen storingen, en dus beschikbaarheid, etc... kunnen bieden zal de praktijk moeten uitwijzen.

Nog opmerkelijker in hetzelfde verandenderend financiƫle landschap is de (afgesproken) samenwerking tussen BinckBank en SNS. Vorig jaar nog stopte Ordina met BPO op dit vlak en daarmee wordt duidelijk dat echte focus en echte kennis (die bij Ordina niet of moeilijk op te bouwen was) zeer succesvolle formules kunnen opleveren. De Deal tussen SNS en BinckBank begint bij het aanbieden van backoffice diensten, maar er zit gezien deze ontwikkeling nog veel meer in het vat. De SNS moet op de kosten letten en zich ook beperken tot haar focus en uitbesteding naar een partij als Binck met een dergelijk bovengenoemd trackrecord is meezeilen met de winners in de markt.

BinckBank wordt daarmee wel een breed georiĆ«nteerd bedrijf met een diversiteit in business. De gezamelijke productieve noemer is: handel, het gezamelijk stijlkenmerk is: “Dit kunnen we ook. En beter.”

--
6 juli 2010. Nieuwe ontwikkeling met een vergelijkbare principe: samenwerken met partijen en het beste van elke partij inbrengen. Binck heeft geleerd van BND:

Delta Lloyd en BinckBank in eerste premiepensioeninstelling
Vorige week keurde de Tweede Kamer de invoering van de zogeheten premiepensioeninstelling goed. Delta Lloyd en BinckBank gebruiken dit vehikel nu om samen een 'pensioenprijsvechter' op te richten... Verzekeraars hebben het verwijt gekregen te veel in rekening te hebben gebracht voor levensverzekeringen. Maar de kosten die ze rekenen voor de uitvoering van pensioenregelingen liggen ook onder vuur... Eind maart boden verzekeraars pensioengerechtigden die gedupeerd zijn geraakt door zogeheten 'woekerpensioenen', compensatie ter waarde van euro 200 mln.
... De pensioencommissie-Goudswaard pleit voor een forse ingreep in het pensioenstelstel...

Delta Lloyd en BinckBank spelen op deze ontwikkeling in door gezamenlijk een 'pensioenprijsvechter' op te richten. De onderneming, getooid met de Engelse naam Be Frank...

Het idee hiervoor ontstond, aldus Emiel Roozen, financieel directeur van Delta Lloyd en commissaris bij Be Frank, tijdens een gezamenlijke brainstormsessie met directieleden van BinckBank. Delta Lloyd heeft een belang van bijna 20% in BinckBank.

Be Frank gaat, aldus Roozen en BinckBank-bestuurder Pieter Aartsen in een toelichting, werkgevers de mogelijkheid bieden om de opbouw van pensioenen voor hun werknemers 'tegen zeer lage kosten' te realiseren. Volgens Roozen en Aartsen zal dit leiden tot 'meer pensioen'.

Delta Lloyd brengt verzekeringstechnische expertise in de joint venture, waarin beide partners een belang hebben van 50%. BinckBank heeft een onlineplatform voor beleggers dat zal worden gebruikt om de deelnemers aan pensioenregelingen '24 uur per dag zeven dagen per week online een volledig inzicht te geven in de pensioenopbouw', zegt Folkert Pama, de van Delta Lloyd afkomstige algemeen directeur van Be Frank.

Niet alleen de 'lage kosten' maar ook de 'zeer grote transparantie' zijn de unieke verkooppunten waarmee Be Frank zich zal gaan profileren, zeggen de oprichters. Be Frank wil klanten vinden onder bedrijven met een pensioenregeling voor tussen de 500 en 10.000 medewerkers.

Be Frank gaat de concurrentie met gevestigde partijen (verzekeraars en pensioenfondsen) 'stevig' aan. Roozen erkent dat Be Frank ook met Delta Lloyd zal wedijveren. Maar hij zegt dat dat in beperkte mate het geval is omdat Delta Lloyd vooral actief is in de uitvoering van pensioenregelingen die een vaste uitkering garanderen. Be Frank gaat zich richten op het beperkte maar groeiende segment van zogeheten beschikbare premieregelingen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa