Van "Intel Inside" (1991) naar "Theus Inside" (2025)

"De witte condenssporen, ook wel vliegtuigstrepen of contrails genoemd, zijn kunstmatige wolken die ontstaan uit de uitlaatgassen van vliegtuigmotoren." Dat is "de officiƫle lezing". Fred Teunissen verhuist van het drukke Amsterdam naar Friesland waar " het zicht zo weids dat je van horizon tot horizon kan kijken." FT is chemtrail-onderzoeker geworden. In the US is het Elana Freeland die ditzelfde doet, zij schreef het boek: Chemtrails, HAARP, and the Full Spectrum Dominance of Planet Earth, in 2014.

Ca. 25 jaar eerder was de lucht nog redelijk schoon, er waren geen clouds. De wereld was nog zo eenvoudig in 1991 dat Intel een campagne lanceert om haar product bij consumenten bekend te maken, want die moest toch weten hoe het intern in die computer werkte:

  • At a Glance:
  • 1991
  • The “Intel Inside” campaign established Intel as a household brand name.
  • The campaign addressed a new problem faced by tech companies as their products began to reach lay consumers. Intel Inside was a landmark in “ingredient branding.” (https://www.intel.com/content/www/us/en/history/virtual-vault/articles/end-user-marketing-intel-inside.html)

 Of die tijd .. stond voor het begin van een nieuwe trend, dat kan ik niet zeggen, maar het bedrijf is sindsdien sterk gegroeid. Tegenwoordig gaat alles onder de term, architectuur in de IT-wereld, om de complexiteit behapbaar te maken.

Maar waar staan we nu, anno 2025? Die herkenbaarheid voor consumenten die destijds behulpzaam was in de moeilijk IT-context, lijkt nu ca. 35 jaar later een grap in complexiteits-termen. De wereld is bijzonder complex geworden, maar ook hier is er een eenvoudige manier om die complexiteit te herkennen, met een nieuw logo. Dat nieuwe logo moet nog ontworpen worden ter bewustwording van de huidige klanten in de wereld.
En die klanten zijn ook niet zoals toen in 1991 de particuliere consumenten, maar nu zijn het bedrijven en overheden.

Het nieuwe logo heet THEUS Inside. Theus, is de nieuw naam voor God, waar bedrijven niet zonder kunnen. In tegenstelling tot de vorige architectuur van Inter gaat het nu om een samenwerkingsverband tussen de BigTech. Het lijstje is niet volledig maar begint met de grote namen als:
- Microsoft, Google, Meta, Amazon, Palantir ... (etc) Inside.

Waar we vroeger afhankelijk waren van die ene chip van Intel, een bedrijf dat inmiddels failliet is, en bunggelt aan de touwtjes van een paar software grootheden, zijn de bedrijven wereldqijs, vooral overheden, afhankelijk geworden van deze gezamenlijke chip, die vooral via clouddiensten - de dienst uitmaken. Wanneer je eenmaal je blue-applicatie gehost hebt bij MS dan heb je een dubbele afhankelijkheid: zowel van de applicatie als van de software waar het "op draait." Vroeger kon je nog om installatiedisks vragen, maar nu is alles een service waar je niet meer los van komt en die veel duurder is, want er is geen concurrentie meer.

Cloudtrails

Maar laten die clouds nog een trail achter? Weten we nog wat er allemaal "inside" gebeurt? Hebben regeringen nog enig inzicht in wat ze allemaal aan die amerikanen uit handen hebben gegeven? het antwoord is natuurlijk Nee. Waar je vroeger een (eenvoudig) product kocht, met een paar kleine letters op de zijkant van de doos, gaat het nu om dure Servicecontracten die door een leger Amerikaanse advocaten (New York en omstreken) worden opgesteld in het Engels, en via de cloud-Ai worder vertaald naar het Nederands of andere talen. 

Voor cloudtrails, van spionage tot totale afhankelijkheid, hoe je natuurlijk niet bang te zijn. Dat zijn conspiratieideeen die het idee van chemtrails niet overstijgen. Maar goed, misschien kan het geen kwaad dat er een paar mensen naar kijken of het echt allemaal wel zo onschuldig is.

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Het grootste bordeel van Europa

Typisch Spaans: Balay

Wat doet een Chief Economist - Officer?