Vooruitgang versus de Geschiedenis (1)

 Ik las - beter gezegd - luisterde naar de Geschiedenis van de Vooruitgang van Rutger Bregman. Dat zijn boeken waarvan ik vind - beter gezegd vond - dat ik ze moet (moest) lezen. 

Op zich heb ik daar geen spijt van, al was het maar om het feit dat het een leuk verhaal is dat op geen enkel moment verveelt. Maar na afloop heb ik wel zoiets van: en nu weer aan het werk.

"Want een generatie die niet wil dromen, die verliest het recht op een betere wereld."

Dat is een van de vele en vele stellingen in het boek, deze staat in deel V, Straks is alles nog beter.

De delen die hier aan vooraf gaan zijn "Een nogal subjectief uitgangspunt," daarin stelt hij dat je een geschiedenisverhaal beter kan vertellen alsof het een borrelpraatje zou zijn, dan komt "De grote geschiedenis van de vooruitgang, gevolgd door de kleine geschiedenis van de vooruitgang. En vlak voor deel V staat deel IV, met: Nu is alles beter.

Het verhaal begint met de stelling: vierentwintig jaar geleden ben ik geboren in een land dat af is. Dat is leuk als borrelquote, maar natuurlijk even misleidend. Zijn belangrijkste stelling die hij wil verdedigen, volgens eigen zeggen in het zelfde hoofdstuk (I) is: Geen enkele beschaving kan zonder geloof in de vooruitgang, maar ieder vooruitgangsgeloof slaat vroeger of later op hol.

Ik weet niet goed of deze stelling echt verdedigd wordt. Hij laat in het boek wel zijn visie op de vooruitgang zien, die zit vol met theoretische verhalen, de praktijk ontbreek volledig en terwijl ik dit schrijf kan ik niet anders denken dan zijn volgende stelling: we hebben een basisinkomen nodig.

Die quote is natuurlijk uit een ander boek van de auteur, maar hoe rijmen beide verhalen? Waarom maak je je zorgen om de toekomst en wil je je inzetten voor een basisinkomen, wanneer je weet dat er vooruitgang is en dat je je er ook geen zorgen voor hoeft te maken. Het wordt allemaal al geregeld. Of zou er zonder dat basisinkomen geen vooruitgang zijn? En als dat inkomen voor iedereen er niet zou komen, zou de vooruitgang er dan toch kunnen zijn?

- bijzonder vond ik nog een andere opmerking: hij noemt Los Angeles, stad van de grootste blauwdrukindustrie aller tijden. "De utopie zonder blauwdruk keert zich niet af van de werkelijkheid, maar nodigt ons uit die te betreden."

Blauwdruk??

... wordt vervolgd.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?