Te Koop wegens omstandigheden

Russisch is geen neutrale taal meer. Enige jaren geleden dook ik in deze taal, om het land en de cultuur iets beter te leren kennen.

Nu is dat einde oefening. Wanneer je leest dat je diep moet graven in de literatuur van Poeskin om de Russische ziel te begrijpen, wat doe je dan me zo'n eenvoudige cursus. En, wat nut heeft de cursus nog. Ik heb Rusland afgeschreven, als exotische bestemming. 

in zeer goede staat

Dat Russisch toch een van de leidende talen is in de wereld blijft een feit en heeft misschien wel met de aanval op West-Europa te maken. In Polen is een stuk van het slavische afgeschaaft door het cyrillische alfabet te romaniseren.

The global village wordt qua taal aangevoerd door Chinees, Spaans en het Engels. Deze laatste is m.i. de commerciele taal waar de wereldeconomie op draait. En Rusland - of enkel Poetin, of beiden - hebben daar moeite mee.


Ik ga me nu weer richten op Japans. Daar heb ik vele boeken van, en is even exotisch. De Japanse geest is ook moeilijk te doorgronden. Ook daar speelte het Oosten-versus-Westen-gevecht, kijk mar nr Murakami.

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?