Dynamo Moscow 2007


 Sommige zaken begrijp je pas jaren later. Of ze worden nooit helemaal duidelijk.

Ergens eind 2006 nam iemand van de voetbal club uit Moscow contact met me op. Hoe ze daar precies aan kwamen is me een raadsel geweest, mogelijk van een artikel op een internationale website. 

Het bedrijf, bleek later, was bezig om zich in de vaart der volken, voor te bereiden op een verandering en schreef een tender uit aan (internationale) consultancy bedrijven met een voorstel hiervoor. En zo geschiedde. Ik zou de e-mails na moeten kijken hoe het precies gegaan is, maar in juli van 2007 stapte ik op het vliegtuig naar Moscow [DAT ZOU IK NU NOOIT MEER DOEN].

Daar werd het project me in meer detail uitgelegd, de ambitie om te groeien als club, niet alleen qua voetbal maar ook op andere terreinen. Er werd al een nieuwe installatie gebouwd voor trainingsdoeleinden en de presentatie van internationale consultants was bedoeld om het proces van veranderen.

De club speelde toen nog in het Dynamo Stadium in Petrovsky Park dat in 2008 onbewoonbaar werd verklaard en de club moest uitwijken naar een installatie die het moest delen met haar rivaal. Pas in 2019 werd het nieuwe stadium VTB opgeleverd. Al met al een project dat veel langer geduurd heeft.

Wat ik me toen al bedacht was dat de presentaties puur een vorm waren om aandacht te schenken op de plannen en de ambities van deze Russische organisatie in relatie met de partijen in de (westerse) wereld. Dus in de zin van... kijk ons eens hoe goed we het doen, jullie kunnen nog wat van ons leren. De trots die de Russen uitstraalden was ongekend - vooral voor mij als nuchtere Nederlander. Maar er was ook een element van "hoe werkt dat nu precies aan de andere kant van de wereld?" Er was weliswaar geen ijzeren gordijn, maar de Russen leefden toch redelijk geïsoleerd in hun eigen cultuur.

Hoe die cultuur nu precies was zal eeuwig onduidelijk blijven, en nu meer dan ooit. Wat Russen precies denken is me een raadsel. Dat was het toen al. Het woord of begrip Underdog komt dan wel steeds in me op. Russen veren op wanneer ze achter staan, dat idee krijg ik en past ook bij wat ik van anderen hoor. "sancties vanuit het westen?... Prima, kom maar op, dat kunnen we wel hebben, we hebben voor sterkere vuren gestaan."

...

--

-- 10 mei 2023, vond ik een vlag van de Club, die had ik bewaard voor mijn zoon... Een vreemd aandenken (gevonden tijdens het opruimen, te zien aan de rommel). 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?