Olmpje?

Bierbrouwer Olm is donderdag failliet verklaard. Dat heeft directeur Marc Schneider bevestigd. Het bedrijf vocht de afgelopen tijd een juridische strijd uit met Heineken, dat de veel kleinere concurrent betichtte van vals spel. ,,Dat konden wij niet winnen'', zei Schneider. De acht werknemers van het bedrijf Olm, dat geen eigen brouwerij heeft maar bier inkocht in Duitsland, zijn hun baan kwijt. De directeur zei goede hoop te hebben dat van de opbrengst van de failliete boedel in elk geval de leveranciers kunnen worden betaald. De rechter bepaalde vorige maand in kort geding dat Olm merkinbreuk pleegde door zijn veel goedkopere bier in nagevulde Heinekenfusten aan de man te brengen. Het bedrijf had 30 dagen de tijd gekregen om daarmee te stoppen. Er loopt een bodemprocedure om schadevergoeding tegen Olm. In afwachting daarvan had Heineken beslag laten leggen op bezittingen van het in Weesp gevestigde bedrijf. Daardoor kon Olm zijn schuldeisers niet betalen en restte volgens Schneider niets anders dan faillissement aan te vragen. 

 Dit is een van de bedrijven die ik bij BNR hoorde passeren; wie de woordvoerder was kan ik me niet herinneren, maar het werd gebracht als een succesverhaal. Ook in het nieuws eind 2010 las ik dat het bedrijf jaarlijks 100% omzetgroei scoorde. En dan vandaag is het failliet nadat in augustus een rechtzaak volgde op het initiatief van concurrent en Gigant Heineken.

Diegene die zich kort na de dood van Sjoerd Kooistra wat meer hebben verdiept in de bier-business weten dat het er hard aan toe gaat. Het zijn nog net geen straatvechters. En nu ten tijde van crisis kan ik me voorstellen dat Heineken niet zit te wachten op een concurrent. Deze concurrent heeft er natuurlijk wel om gevraagd om met een bier op de markt te komen dat vele gelijkenissen vertoont met het machtige Heineken. Goed, de uitspraak van de rechter geeft Heineken gelijk hetgeen het failliet van de kleine brouwer betekent. Maar ik speculeer dat er meer aan de hand is geweest.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?