Spyker Cars heeft even niemand nodig
Financiële informatie is een belangrijke bron om bedrijven (aandelen) te kunnen waarderen, maar om de geloofwaardigheid van ontwikkelingen te kunnen toetsen - in deze zeer verleidelijke business - is meer nodig. Op het spel staat de weddenschap van Nederland tegen Victor R. Muller, die vorig jaar Saab overnam; (Nulla tenaci invia est) via Spyker. Onlangs publiceerde het bedrijf de omzetcijfers voor Saab die zeer goed ontvangen werden in de financiële wereld (beleggers). En het lijkt erop dat Muller gelijk gaat krijgen. Daartegenover staat dat voor elke andere autoproducent de beurskoers minimaal is verdubbeld het afgelopen jaar, dus waarom zou Saab het dan ook niet goed doen? Het aandeel Spyker is overigens zeer moeilijk te waarderen.
Ik ben begonnen om meer te weten te komen over het bedrijf Spyker Cars. Het eerste gepubliceerde jaarverslag over 2003 begint vol verwachting met passie voor: racing, power, tenacity, detail, heritage, elegance, individuality, craftmanship, perfection, excellence, driving en design. Later wordt de passie meer geconcentreerd en teruggebracht tot de hoofdzaken: design, craftmanship, heritage, performance en exclusivity.
Ik vraag me af wat de combinatie design en performance betekent: ligt de nadruk op schoonheid of op doelmatigheid? "Design" gericht om een formule 1 wedstrijd te winnen of een verleidelijk design om te verkopen?
De Formula One was een paradepaardje. "De biggest marketing machine on earth," noemt Muller het in het verslag (2006). Ik vind de Formule 1 ook spectaculair, maar ik vind het ook een sport die minder sportief is dan elke andere sport. Wat je bij de formule 1 tegenkomt kom je nergens anders tegen (spionage is nog het minste). Zelfs de Fifa zijn padvinders vergeleken bij de F1-organisatie. In die context lijkt F1 en exclusiviteit misschien wel strijdig... F1 is niet alleen exclusief, maar op andere momenten ook gewoon "Ordinair." De organisatie wordt gedomineerd door een enkel persoon: Bernie Ecclestone: Bij Facebook is dat ook het geval maar dan in de persoon van Mark Zuckerberg. Toch is het initiatief om met de Formule 1 mee te doen, logischer voor een bedrijf als Spyker, dan destijds ING als bank en sponsor.
Wat me bij deze eerste inleiding in de bedrijfswereld van Spyker opviel was de website: die is ook exclusief ontworpen (design), in Flash met black als achtergrond. Het bedrijf dat zo in ontwikkeling is gezien de Saab overname en de ambities, laat op de website ca. tien mogelijke vacaturedomeinen zien. Echter bij geen enkele is er een "vacancy". Dat is toch wel enigszins opmerkelijk. Misschien een mooi moment om die rompslomp van vacatures aan een andere (dedicated) patij over te laten, zodat de organisatie zich 100% kan concentreren op design en performance.
Ik ben begonnen om meer te weten te komen over het bedrijf Spyker Cars. Het eerste gepubliceerde jaarverslag over 2003 begint vol verwachting met passie voor: racing, power, tenacity, detail, heritage, elegance, individuality, craftmanship, perfection, excellence, driving en design. Later wordt de passie meer geconcentreerd en teruggebracht tot de hoofdzaken: design, craftmanship, heritage, performance en exclusivity.
Ik vraag me af wat de combinatie design en performance betekent: ligt de nadruk op schoonheid of op doelmatigheid? "Design" gericht om een formule 1 wedstrijd te winnen of een verleidelijk design om te verkopen?
De Formula One was een paradepaardje. "De biggest marketing machine on earth," noemt Muller het in het verslag (2006). Ik vind de Formule 1 ook spectaculair, maar ik vind het ook een sport die minder sportief is dan elke andere sport. Wat je bij de formule 1 tegenkomt kom je nergens anders tegen (spionage is nog het minste). Zelfs de Fifa zijn padvinders vergeleken bij de F1-organisatie. In die context lijkt F1 en exclusiviteit misschien wel strijdig... F1 is niet alleen exclusief, maar op andere momenten ook gewoon "Ordinair." De organisatie wordt gedomineerd door een enkel persoon: Bernie Ecclestone: Bij Facebook is dat ook het geval maar dan in de persoon van Mark Zuckerberg. Toch is het initiatief om met de Formule 1 mee te doen, logischer voor een bedrijf als Spyker, dan destijds ING als bank en sponsor.
Wat me bij deze eerste inleiding in de bedrijfswereld van Spyker opviel was de website: die is ook exclusief ontworpen (design), in Flash met black als achtergrond. Het bedrijf dat zo in ontwikkeling is gezien de Saab overname en de ambities, laat op de website ca. tien mogelijke vacaturedomeinen zien. Echter bij geen enkele is er een "vacancy". Dat is toch wel enigszins opmerkelijk. Misschien een mooi moment om die rompslomp van vacatures aan een andere (dedicated) patij over te laten, zodat de organisatie zich 100% kan concentreren op design en performance.
Reacties