ING uit de bocht

In Spanje maakt men zich bezorgd om de spaartegoeden. Men belt en mailt massaal ING Direct. Liever nog stapte men direct naar het kantoor, maar dat is er niet.
Spanjaarden zijn geen Nederlanders, die even een kwart-procentje-meer willen verdienen en hun geld bij Icesave onderbrengen. De Spanjaard kijkt wel uit engaat voor kwaliteit.

ING stond tot voor kort voor kwaliteit al is men in Spanje sceptisch over online bankieren; men spreekt liever iemand in een kantoor. Face-2-face contact, dat is belangrijk, dat geeft vertrouwen.

ING kreeg de kans om in 2006 sponsor te worden van Forumule 1
(http://ezinearticles.com/?Sponsorship-and-Sports---The-ING-Example:-Running-and-Formula-One&id=331165)
Ik vroeg me toen al af of dat verstandig was, Formule 1 heeft een hele andere risico-uitstraling. Die welliswaar past bij (investment) banking, maar minder bij verzekeren.

Nu zien we de effecten. Als het goed gaat dan is er niets mis met extra nadruk op performance management. Maar als de risico's toenemen, kan de klap ook extra hard aankomen.
En dat gebeurt nu. Buitenlanders hebben alleen nog maar oog voor het imago voor het nemen van belissingen op de beurs. En het imago van ING blijkt nu terug te vallen naar het niveau van het Baringstijdperk.

We kunnen nog een buitenlander (Tilmant) de schuld geven, maar ik denk dat we eerlijker moeten zijn. Cees Maas was het destijds die de onderhandelingen deed als ik me niet vergis. Men vond het allemaal prachtig...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?