Wouter Fortuyn

Als je iets verder van de ontwikkelingen in Nederland af staat, en af en toe over een aantal belangrijke gebeurtenissen hoort, dan vallen een paar interessante details op. Ik zou het een déjà vu willen noemen. Ten tijde van de moord op Fortuyn woonde ik nog in Nederland. Sindsdien is er veel veranderd.

Wouter Bos hoorde toen bij het establishment en had net als de meeste anderen felle kritiek op de figuur van Fortuyn. Nu denk ik dat hij toch heel wat van Pim’s visie heeft overgenomen.

De gelijkenis van nu en toen betreft natuurlijk vooral de ABN Amro case. De overeenkomsten zie ik als volgt:

Destijds was Fortuyn de eerste en enige die alle taboes overboord zette en de Nederlandse cultuur wilde redden van de ondergang door overstroming die de jarenlange immigratie teweeg had gebracht. Nederlandse waarden moesten weer terug op de agenda komen.

Het waren een aantal felle jaren, waar Fortuyn en zijn gedachtegoed eerst met de grond gelijk werd gemaakt en later toch wel de samenleving heeft veranderd. Nederland is na Fortuyn nooit meer hetzelfde geweest.

Een jaar geleden werd ABN Amro, DE (tweede) Nederlandse Bank overgenomen door een buitenlands consortium. Iedereen sprak schande. Vanaf een afstand – en met de kennis die ik de afgelopen decennia van ABN had opgedaan – begreep ik de ontwikkeling wel. Ik heb er al over geschreven.

Nu komt echter de parallel met de periode van Fortuyn. Ook nu reageert Nederland weer te laat. Ze laten een bank overnemen door buitenlanders, maar kunnen het eigenlijk niet verteren. JA, had je maar op moeten letten, denk ik dan. Je verspeelt wat je hebt, juist door het ontbreken van een sterke cultuur – Net als destijds. Ik lees dat men het ABN merk veel sterker vind dat Fortis. Beide zijn nu niets meer waard, maar het ABN merk, stelde uiteindelijk toch niet zoveel voor, anders waren ze nu sponsor geweest van de Formule 1, en niet ING.

Kortom, te lang gewacht, je weer laten overnemen door een sterkere cultuur en pas als het te laat is wordt er ingegrepen. Er is nog niet het laatste gezegd over de nieuwe Ambtenaren Bank Nederland, maar er komt nog voldoende, lijkt me.

Laat het voor de cultuur-kenners een les zijn. De Nederlandse cultuur is continue een probleem. Net als binnen bedrijven. En dat komt in eerste instantie door de business. Tot nu toe heeft men de relatie tussen business en cultuur nooit onderzocht.
Ik heb er twee boeken over geschreven en voor mij is het logisch wat er in Nederland gebeurt (en wat er binnen bedrijven fout gaat op dat vlak). We hebben een open-economie (business) en nemen daardoor ook alles aan van anderen.


Voor diegenen die zich hierin enigzins kunnen vinden en meer willen weten over de afhankelijkheidsrelatie tussen cultuur en business binnen een bedrijfsorganisatie, kunnen bij de boekhandel terecht:
http://www.managementboek.nl/auteur/10532/hans_bool

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?