CFO ING Stapt op...

Eerder dit jaar werd er een outsourcingsproject gestopt. Er werden allemaal redenen aangegeven (het werd steeds maar duurder, dan kunnen we het net zo goed zelf doen) en de ICT dienstverlener was de klos. Die had het natuurlijk gedaan. Maar meestal is het ook een uiting van dat er iets met het bedrijf zelf aan de hand is.

Net als bij het vertrekt van de CFO, weliswaar per Q1 in 2009, maar het vertrek werd aangekondigd na de injectie van 10 miljard door de overheid. ING is kerngezond. Ik hoop dat u het gelooft.

23 maart 2009.
... kondigt ING nieuwe CFO aan: Patrick Flynn (1960, Ierland) op dit moment Chief Financial Officer bij HSBC global Insurance business in London.

-- Uit 2010, ProductiveStyle: Profiel van een CFO:
Ik ken een ex-CFO die een achtergrond had in macro-economie. Hoewel ik verrast was toen ik hoorde dat hij was vertrokken, kon ik zijn 'zet' begrijpen: hij was te sociaal. Een man met een competentie waar menig Human Resource Manager trots op zou zijn. Een peoplemanager.

Onlangs zag ik een nieuwe functie van een CFO -- dit is een ander bedrijf -- vervuld door iemand die geprezen werd om zijn multiculturele achtergrond en ervaring. Maar meer inzicht in verschillende culturen, zal dat een CFO helpen? Ik betwijfel het.

Een CFO heeft maar één culturele achtergrond nodig en dat is die van een professionele accountant, iemand die kijkt naar concrete details, financiële details, interesse in abstracte culturele kwesties is geen pro en veronderstel. En hoe socialer het profiel van de CFO, hoe meer problemen je riskeert. Het is in de
beëindig de CEO die de inbreng van de CFO en andere leidinggevenden in evenwicht zal brengen.

Ik schrijf dit in een tijd waarin grote fusies en overnames worden uitgesteld om te wachten op betere marktomstandigheden. Er zijn veel investeringen gedaan waarbij de rol van de CFO mogelijk over het hoofd is gezien.

Deze tijden vragen om CFO's die streng en kordaat zijn en nooit hun bril vergeten: ze zien alleen cijfers. En deze moeten optellen. Dat heeft niets met cultuur te maken, of misschien wel met de cultuur van accountants. Een saaie taak, maar bleek de sleutel in het bedrijfsleven te zijn
beheer tegenwoordig.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?