Reizen als metafoor voor veranderen

Veranderen is als te vergelijken met reizen
Na een periode lang en hard gewerkt te hebben kan een verandering van ritme goed doen. Een reis is daarvoor een goede invulling. Dit kan een onderneming zijn naar een nog onbekende bestemming of een terugkeer naar een plek die we goed kennen.

De reis als weg of route 
De weg naar de eindbestemming kan op zich al een reis zijn, waar we diverse ongemakken zoals, jet lags, oververmoeidheid, dwaling - kunnen tegenkomen. Voor vakantiereizen kiezen velen een zo kort mogelijke route, voor anderen is de route belangrijker dan de eindbestemming.
Bij een reis is er een heen en een terugweg, bij een verandering zijn beide ook te definiëren:
De heenweg is de weg vanuit de oude situatie.
De terugweg is de weg naar een nieuw rustpunt, een nieuw plateau.

Activiteiten
De activiteiten die we ondernemen, dan wel tijdens de route dan wel op de eindbestemming, kunnen (dus) sterk variëren van zeer sportief tot een ander uiterste van voornamelijk recreatief en ontspannend. Ook een educatieve reis behoort tot de mogelijkheden. Zelfs het reizen zonder op stap te gaan - door het enkel lezen van een boek - is een mogelijkheid.
Net zoals in een veranderingstraject, kunnen de activiteiten (op een andere manier) sterk variëren al zijn in het algemeen de activiteiten niet recreatief, zoals b.v:
  • plannen maken
  • acties uitvoeren
  • conflicten oplossen
  • pionieren, mogelijkheden onderzoeken, etc
Het doel
Bij reizen is er vaak geen specifiek doel. In het geval van een zakenreis kan het doel zijn, het bereiken van een partnership, het opzetten van een nieuwe onderneming, etc
Het doel van een verandering is het bereiken van een nieuwe - nog niet eerder bekende bestemming; het doel ligt namelijk nog ergens in de toekomst. De nieuwe bestemming zit nog als een beeld, een visie in het hoofd van mensen en zal concreet gemaakt moeten worden - gedurende de reis. Het idee achter de visie is er om voor te zorgen dat de organisatie deze reis wil gaan ondernemen. De visie geeft de richting aan.

De factor 'mens'
Als we reizen kunnen we ons verzekeren. De meeste van ons gaan enthousiast naar exotische bestemmingen, maar niet zonder het vangnet van een reisverzekering.
Bij veranderingen is er geen verzekering mogelijk. We moeten een oplossing vinden voor de risico's die we tegenkomen. Voor sommigen is dit moeilijker te aanvaarden dan voor anderen. Uit de color Q test blijkt dan ook dat veel mensen niet van veranderen houden.
... en wat we zelf meenemen
Wat neemt u mee op reis? Gaat u licht of zwaar bepakt? En gaat u alleen of in een team? Een essentiële vraag bij veranderen is in hoeverre we zelf of als TEAM ook daadwerkelijk (kunnen) veranderen? Hoe open staan we voor nieuwe indrukken.

Terug naar huis - een nieuw honk
Net als bij reizen is er een moment waarop we teruggaan, dan wel doordat de tijd 'op' is of doordat het doel bereikt is. Het teruggaan bij veranderen betekent terug gaan naar een stabiele situatie, waarin we ons opnieuw thuis voelen.
... en wat me mee terugnemen
Anekdotes die we tijdens de reis hebben opgedaan, nieuwe inzichten en opnieuw ... onszelf.

Of toch gewoon verhuizen?
De metafoor van reizen om veranderingen bespreekbaar te maken, heeft natuurlijk zoals elke metafoor zijn beperking. Een stap verder dan een reis is een verhuizing, bijvoorbeeld de verhuizing naar een nieuwe omgeving. Hoe verder de omgeving van de vorige woonplaats hoe minder vertrouwd en hoe groter de verandering..

--
2017/05/verschil-heen-en-terugreis
.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?