De relatie tussen Stijl en Cultuur

Een eenvoudige definitie van het begrip stijl van toepassing op organisaties is de zichtbare manier van hoe een organisatie opereert. Zichtbaar in de uiterlijke vorm van gebouwen, indeling van werkruimtes, gebruikte technologie, organisatiestructuur, en dergelijke.

Er is een nauwe relatie tussen het begrip stijl en cultuur
Cultuur is wat een groep mensen bij elkaar houdt. Vaak gaat het over een groep binnen bepaalde grenzen - een landscultuur, maar ook binnen kleinere groepen en binnen bedrijven kan je spreken van een cultuur.
Deze groep mensen hebben een bepaald mechanisme ontwikkeld in de loop van de tijd, om op dezelfde manier te reageren op gebeurtenissen die van buiten op hen afkomen. De invloed van hun omgeving. Voor een landscultuur is de invloed b.v. van de televisie en toerisme van andere landen. Bij bedrijven is de invloed van zaken doen met andere bedrijven en ook van invloeden van technologie en kennis verspreiding, etc. De manier waarop binnen deze groep geanticipeerd dan wel gereageerd wordt op deze ontwikkelingen zorgt voor een bepaalde band binnen de groep. Deze band fungeert als een soort lijm die de leden bijeen houdt. Naarmate de band sterker is zal de groep een grotere coherentie uitstralen.
In (een bedrijfs-) stijl zijn deze aspecten ook aanwezig. Een organisatie is een groep, een entiteit die zich bevindt in een bepaalde context en die op haar manier omgaat met de wereld om haar heen. De beslissingen - de manier waarop beslissingen worden genomen - bepalen zorgen voor de identiteit van de groep (organisatie, team of domain binnen een bedrijf).
Naast de invloeden van de omgeving, is er binnen een bedrijf sprake van een interne coherentie. Deze interne samenhang komt tot stand door gezamenlijke interesses binnen de groep.
Dit kan zijn de professionele werkomgeving - zoals wat b.v. de specialisten binnen een ziekenhuis, accountantskantoor of advocaten genootschap bijeenhoudt. Maar het kan ook een specifiek thema zijn -bv de idealogie binnen bedrijf, of een specifieke interesse b.v. voor beleggen of voor alles wat met innovatie te maken heeft. Dit laatste kan qua sterkte varieren.

Stijl is meer dan cultuur
Stijl is meer dan cultuur omdat er andere aspecten zijn die stijl kunnen vormgeven. Om te beginnen hebben mensen als u en ik, hun eigen stijl en ze kunnen bij diverse culturen ´behoren´. (nationale, professionele, etc). Deze stijl waar mensen van elkaar kunnen verschillen kan o.a. zitten in:
  • de manier waarop ze met informatie verzamelen (op basis van concrete waarneming OF meer gericht op patronen en leggen van verbanden)
  • de manier van besluiten nemen (door objectieve analyses OF meer gericht op subjectieve criteria)
  • Het structureren van het dagelijks leven (sterk georganiseerd, doel gericht en ordelijk OF meer
    flexibel)
  • Hoe men zijn energie vindt (door interactie met mensen OF meer tijd alleen te
    besteden)
Naast het persoonlijke aspect van stijl gaat het nog om:
  • ruimte
  • tijd
  • taal
Bij ruimte gaat het om gebouwde en virtuele ruimte;
Het gebouw waarin een bedrijf zetelt, heeft zijn eigen stijl en kan zeer
onderscheidend zijn van de beoogde stijl van de organisatie die er in leeft. Ook binnen een bedrijf zorgt de organisatie voor de invulling van de ruimte; door meer of minder gebruik te maken van technologie, door kleurgebruik, etc.

Elke tijdsperiode heeft kent ook zijn eigen stijl, te vergelijken met een bepaalde trendmatige beweging. In deze huidige jaren aan het begin van de nieuwe eeuw lijkt er een soort zakelijkheid te zijn ontstaan. Bij bedrijven gaat het om kostenbeheersing, terwijl in de tijd van de 'nieuwe economie' ging om het zoeken van nieuwe mogelijkheden en initiatieven.
Analyse van deze stijlen helpt bij het vinden van een nieuwe focus en doelen van een bedrijf in verandering...

Wilt u meer weten over de relatie tussen stijl en de cultuur van uw organisatie?

--
Een mooi voorbeeld van de de relatie tussen stijl (verschillen) en cultuur - kwam ik recentelijk tegen als anekdote in de biografie van een bekende Nederlander. Hij had besloten om een bepaalde entertainmentgroep niet over te nemen. Niet op basis van de financiële cijfers en boekhouding, maar puur door "naar het wagenpark te kijken. Wat voor 'n auto's daar stonden... Te veel Porsches." Ook schrok hij van de korte rokken van het vrouwelijk personeel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Economie - Teveel wiskunde, te weinig geschiedenis?

Begraven of cremeren?