Achter de schermen van #dOvdE (3)

 Het voetbalveld als metafoor voor verschil in positie van economen in het bijzonder, maar professionals in het algemeen was een concept dat al vrij vroeg in het project in me opkwam en een duidelijke relatie heeft met mijn eerdere onderzoeken naar productiviteit.

Toch merkte in helaas en in toenemende mate dat De Econoom niet erg begaan was met deze metafoor. Een econoom vertelde dat het een passende manier was om de verschillen te typeren in een overzichtelijk geheel, maar de link naar een persoonlijke situatie was een stap te ver. Niemand wil als (te) defensief te boek staan. terwijl mijn argument van de corona-economen - die dus juist een aanvalspositie innemen in het veld, en meestal daarmee veel te veel risico innemen - het thema van dit project -  juist zo toepasselijk leek, want die economen waren zo zeggen ook een aantal interviews, "totaal uit de bocht gevlogen."

En zijn drie posities op het veld. In de opkomst van de econoom beargumenteer ik dat de economie en haar structuur aan het begin van de twintigste eeuw juist enkel bestond uit twee posities.

In de drie posities van nu gaat het in de economie om aanvallen, verdedigen en middenveld of spelverdeler. Juist die midden plek is meer neutraal dan de andere twee posities en daar is flexibiliteit een belangrijk aspect. 

Wanneer ik terugkijk naar de tweegesprekken dan zie ik een aantal middenspelers, maar vooral verdedigers. In de Ondernemende Belegger noem ik die positie de gravers: mensen die alles willen weten en investeren in de zoektocht naar kennis en de waarheid. Buffet is duidelijk een graver en dus een verdediger.

In het tennis is Nadal (meer) de aanvaller en Federer meer de verdediger.

Economen kunnen niet opschieten met bedrijfskundigen. Deze problematiek kwam ook sterk terug in het project. De econoom vind de bedrijfskundige te weinig wetenschappelijk, de bedrijfskundige vind dat de econoom te ver van de waarheid (praktijk) staat.

In het speelveld zijn beide posities duidelijk te schetsen.

Maar het werd met richting het einde van het project duidelijk dat de econoom niet in deze meer bedrijfskundige kennis geïnteresseerd was. Het is ook iets van zelfkennis waar ik zelf wel enthousiast over ben, maar voor de econoom is het voldoende om te weten dat er raaklijnen zijn van zijn ontwikkeling met die van de tijdgeest, maar veel meer ook niet.

...

Nadat het project in feite was afgerond, las ik pas het boek, Ontgelden van Nout Wellink. Toen kwam ik erachter dat er nog iets ontbrak aan het geheel...

-- Foto, Perchance AI. Woman behind the curtain. Experimenteren met AI. Symbolisch voor de post als wel het boek, de opkomst van de econoom, want de stijl is jaren '30, zoals de opkomst van de Econoom.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?