Ons ouderlijke huis

Het ouderlijk huis als benchmark voor je toekomstige leven. Daar gaat dit artikel over. In hoeverre is het huis waarvanuit je vertrekt nog  een leidraad voor je eigen ontwikkling?

Warren Buffett woonde in een "gewoon" huis. Hij bleef zijn hele leven in Omaha wonen, in hetzelfde huis. Voor wie de man niet kennen: hij is een van de rijkste op aarde en een van de grootste beleggers.

--

Ons huis was een maatje te groot voor onze familie. 

Het heeft lang geduurd voordat ik dat begrepen heb. De trigger van dat hele proces was het overlijden van mijn moeder.

Waarom te groot? Of waarom was onze familie dan te klein? Alles is relatief. Ook of misschien vooral de omvang van een huis. We waren met zijn vieren, drie kinderen en een moeder. In eerste instantie waren we met zijn vijven en dan zou het huis groot genoeg zijn. Ik heb pas later beseft hoe groot dat huis eigenlijk was. 

Ik loop in gedachten nog eens door de ruimtes. De begane grond met een levensgrote woonkamer met open haard. De eerste verdieping met een badkamer, (tweede) WC en drie slaapkamer waaronder een hok onder de trap waarin je kon spelen als klein kind. En dan een zolderverdieping met een grote overloop, twee slaapkamers een drie ruime kasten en dan een aparte kamer zonder raam. En als klap op de vuurpijl, een vliering. Om daar te komen moest je een trap uit het plafond halen.

Mijn neven hadden een nog groter huis, maar die waren met zijn zessen.

Onze familie is stukje bij beetje uit elkaar gevallen. Dat begon met mijn zus die vertrok. Mijn broer vertrok later en ik ben het langst thuis gebleven...

--


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?