Waskosten in de ouderenzorg

 Ik had niet gedacht dat waskosten een topic zou zijn, maar dat is het wel. Al is de datum (foto) gedateerd bij het eerste zoekresultaat daarvan.

Blijkbaar is dat toch iets waar men een probleem in kan zien. Heel kort begrijp ik dat er in het verleden met allerlei wetgeving een verschil is gemaakt tussen wonen en zorg en dat de was qua zorgkosten voor de verpleeginrichting is, terwijl de woonvariant voor kosten van de inwoner cq. patiënt is.

Zelf ben ik onlangs aan een soort van evaluatie begonnen van een zorginstelling. En een van vragen waar ik daarbij  op stuitte was die van de waskosten. 

Zelf ben ik niet econometrisch geschoold, maar daar moest ik wel aan denken. Econometrie is de wetenschap die niet op basis van veronderstellingen economische uitspraken doet, maar juist cijfers verzamelt op een bepaald vlak en aan de hand van die cijfers patronen probeer te ontdekken. Vaak komen daar economische inzichten uit voort.

Waskosten lenen zich hier perfect voor, maar zoals overal bij Big Data, moet je die data wel hebben. De vraag is of zorgverleners / zorgbedrijven die inzichten willen delen. Maar de studie is dan niet moeilijk. Je bekijkt het uitgavepatroon van een patiënt of bewoner qua zorgkosten en specifiek qua waskosten. Dat relateer je aan de opname indicatie of mogelijke ziekte en al die individuele gevallen ga je aggregeren. Wat kom je dan tegen?

wat mij opviel aan een puur individueel geval van zorgkosten en de eigen bijdrage voor waskosten was dat deze stegen naarmate de persoon langer opgenomen was. De facturen begonnen met ca. 40 tot 50 euro en verdubbelden of verdrievoudigden na de eerste jaren.

De eerste inschatting is dat naarmate iemand langer in een verzorgingstehuis leeft, deze persoon - vooral bij ouderenzorg - achteruit gaat en zodoende meer waskosten veroorzaakt. 

Maar er is nog een andere factor. En dat is de dienstverlening. Het is namelijk mogelijk dat er een onderbezetting is - overbezetting komt haast niet voor in commerciële zorgverleners, want elk bedrijf zal de zorg optimaliseren. Door onderbezetting krijgt de persoon minder aandacht en hulp of ondersteuning en dat kan het zijn dat daardoor de waskosten stijgen.

Of dit ooit echt een econometrisch thema zal worden geloof ik niet, maar inzicht in zorgprocessen is noodzakelijk en Big Data is actueel.

Dan is er nog zoiets als innovatie en organisatie. De was wordt bij veel bedrijven uitbesteedt omdat dat goedkoper zou zijn. De was bij deze organisatie wordt op 80 graden gewassen, maar de vraag is of dat niet anders kan? Als uitbesteden inderdaad een prijsfactor is, is was dan ook niet een profit-center op zich?

Het blijft een topic waar ik zelf te weinig van afweet, maar ik denk dat hier wel meer over te vertellen is. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?