Don Carlos

 Over de film Napoleon hoor - lees - ik verschillende reacties. Sommigen vinden het een erbarmelijke film, die vooral de historische gelijkenis .. aandoet. 

Een reactie (filmvandaag) is deze: 

Napoleon lijdt uiteindelijk aan hetzelfde probleem als zijn onderwerp: De ambities van de film zijn groter dan de mensen vragen, want Scott neemt meer hooi op zijn vork dan hij aankan. (Peter Debruge, Variety)

Don Carlos is een toneelstuk dat geschreven is door Friedrich Schiller. Later zijn er vele operas van het werk gemaakt, waardoor het werk pas echt populair werd. 

Is dat - het boek, en de opera's die erop volgen - te vergelijken met onze film van nu, gebaseerd op historisch materiaal en de verfilming van boeken?


Ik stuitte op deze opera omdat hij vertoond gaat worden in januari en ik ben me daarop aan het voorbereiden. Maar het heeft ook een diepere bedoeling, en past in een boek dat ik aan het lezen ben waarin de Zwarte Legende, leyenda Negra een rol speelt. Zoals ook in deze opera...

-- foto: By Egid Verhelst - Antiquariat Dr. Haack Leipzig → Privatsammlung Baden-Württemberg, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4115888

-- 19 januari 2024. Inmiddels heb ik deze opera gezien - deferred (in Milaan werd het tot 5 januari opgevoerd, daarna in de bioscopen) - en ik was wel onder de indruk. De duur van het werk was al uitzonderlijk, maar zonder dat het teveel was. Blijkbaar had Verdi dezze tijd nodig om zijn verhaal met muziek te begeleiden. Dat was een van de dingen waaraan ik dacht, dat uitleggen wat liefde is niet in een liedje kan van vijf minuten (al doe ik dan de popmuziek te kort waarschijnlijk). Liefde gaat niet zonder jaloezie. Mischien dat ook. En dan is er nog het hele verhaal van Spanje, in de Gouden Eeuw. Filips II die "de halve wereld" bezit, maar lijdzaam moet toezien hoe zijn vrouw van een ander houdt...

 Ik zou graag nog een keer het verhaal van Schiller willen lezen, dan heb ik wel al eerst de "film" gezien...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?