Een professionele coach is een Nobco-coach

 Deze slogan - Een professionele coach is een Nobco-coach - is te vinden op de homepage van Nobco, ... De aandachtsgebieden op de site zijn:

  • - Ik zoek een coach
  • - Ik ben een coach
  • - Partners 
  • - Over Nobco.
Klopt dit wel: dat een professionele coach gecertificeerd moet zijn? En dan ook nog bij / door Nobco?
Nobco is een instelling die normen bepaalt voor haar eigen industrie. In de economie vindt je dat normatieve vaak terug. Er zijn voorstanders van een laissez-faire economie, maar de overheid bepaalt op veel vlakken wat kan en wat niet kan. Maar goede (= professionele) coaches zouden ook gewoon door de economie zelf gereguleerd kunnen worden. Dan heb je echter geen gegarandeerde kwaliteit of kwaliteit die te meten is, want door wildgroei bouwt ieder aan zijn eigen coachings- of professionele formule. Het echte doel is natuurlijk om coach net als advocaten en artsen als een beroepsgroep te kunnen promoveren. Dat leidt in ieder geval tot hogere kosten, en daarna pas tot een betere (i.e. ...) industrie...

Je zou dit kunnen vergelijken met de makelaars-professie. Iedere huiseigenaar is vrij om een makelaar in te schakelen of om te proberen zijn of haar huis zelf te verkopen. In de VS is deze tak sterk gereguleerd en dat leidde tot een zeer geoliede Realtor-business. Iedereen is vrij om een niet gecertificeerde coach uit te kiezen. Maar de meerwaarde zit natuurlijk in de regulering. Bij Nobco en ICF is er een heel netwerk waar coaches ook van kunnn profiteren.]

"Het is onze visie dat professionele coaching een wezenlijke bijdrage levert aan het welzijn en de ontwikkeling van mensen en organisaties. NOBCO is er voor iedereen die zich bezig houdt met coaching. Je kunt je aansluiten als coach of als community lid.

-IK BEN EEN COACH Stimulans voor professionaliteit Deelname aan intervisiegroepen Behalen van EIA-certificering Toegang tot alle NOBCO-activiteiten Toegang tot de NOBCO-academie

-Het NOBCO netwerk Gratis toegang tot vaksecties Toegang tot supervisoren NOBCO-logo gebruiken op website en uitingen Persoonlijk coachprofiel via 'Vind een coach'

-Praktische voordelen Korting op verzekeringen Gratis gebruik van de Coaching Monitor Korting op aansluiten PZO Gratis toegang tot Coachlink

-IK ZOEK EEN COACH Coaching geeft je inzicht in wie je bent, wat je wil en hoe je daar komt. Door oefeningen en gesprekken leer je nieuw gedrag, nieuwe vaardigheden en overtuigingen. Een coach helpt je je doelen te verhelderen en leert je tot oplossingen te komen en hoe je je nieuwe doel blijvend kunt bereiken. Coaching is een vorm van professionele begeleiding op werk of persoonlijk vlak in een gelijkwaardige één-op-één-relatie van een coach en een coachee of van een coach met een team. xx Waarom een gecertificeerde NOBCO-coach? Een coachee die een passende coach zoekt, heeft keus uit een enorm en niet transparant aanbod. Dat geldt ook voor opdrachtgevers (organisaties, bedrijven) die samenwerking met een of meer coaches zoeken. Wat helpt bij de selectie is checken of een coach is aangesloten bij een erkende beroepsorganisatie. Een bij NOBCO aangesloten coach hanteert de Internationale Ethische Code en valt onder de werking van een Klachtenreglement. xx Elk coachtraject begint met een coachvraag Bijvoorbeeld gericht op werk, zoals: hoe vind ik een baan die bij me past, hoe haal ik meer voldoening uit mijn werk of hoe verbeter ik de samenwerking met mijn collega’s? Coachvragen kunnen ook in de privésfeer liggen: zoals vragen over zelfontplooiing, zingeving, stress en burn-outvragen en levensvragen.

-xx Voorbeelden van coachvragen In dit lijstje staan de meest-gestelde vragen aan coaches. Natuurlijk zijn er nog talloze andere vragen die je met een coach kunt bespreken. Ik ervaar structureel tijdgebrek, hoe ga ik om met stress? Hoe voorkom ik een burn-out? Ik wil mijn talenten, capaciteiten en vaardigheden ontwikkelen. Ik wil inzicht krijgen in mijn functioneren. Waar ligt mijn kracht, wat zijn mijn belemmeringen? Ik loop vast in mijn werk, waar ligt dat aan? Ik mis passie in mijn werk, hoe vind ik een baan die beter bij me past? Ik heb faalangst, hoe kom ik hiervan af? Ik wil graag assertiever worden, hoe bereik ik dat? Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid binnen de organisatie? Ik wil meer inzicht in wat ik wil met mijn leven. Het verloop in mijn organisatie is hoog. Hoe kan ik meer grip krijgen op hoe mijn teamleiders leiding geven? Hoe kan ik meer impact op mijn organisatie bereiken? Hoe kan ik mijn medewerkers zo motiveren dat ik mijn gewenste resultaten bereik? Hoe zorg ik ervoor dat iedereen met mij meewerkt? Ik heb een grote re-organisatie door te voeren. Hoe neem ik de juiste beslissingen zonder mensen te schaden? xxx Meer voor opleiders, kenniscentra, organisaties en coachmakelaars Samen ontwikkelen we het coachvak, verhogen we de professionaliteit en brengen we de transparantie in de markt. home voor partners Voor partners We werken samen met verschillende opleiders, kenniscentra, organisaties en coachmakelaars om de kwaliteit van opleidingen, de coachcultuur binnen bedrijven en de transparantie van het vak te bevorderen.

-Voor partners Opleiders Organisaties Coachmakelaars Onderzoek & wetenschap Opleiders Wij zijn trots op de aangesloten opleiders. De geaccrediteerde opleidingen zijn coachopleidingen die passen bij de certificeringsniveaus voor individuele coaches. Jaarlijks gaan alle opleiders door een review heen. Hiermee werken we samen aan het ontwikkelen van coachvak en maken we de coachmarkt transparanter. Ben je opleider en heb je een goede coachopleiding? Overweeg dan om het EQA-keurmerk voor jou coachopleiding te halen of NOBCO PE-vignet aan te vragen. Organisaties Organisaties met een interne coachpool dragen actief bij aan de ontwikkeling van de coachcultuur binnen hun organisatie. Organisaties die zich aansluiten bij NOBCO laten zien dat zij coaching op een professionele manier aanpakken. De organisatie en haar interne coaches krijgen toegang tot NOBCO-kwaliteitsinstrumenten zoals de Coaching Monitor en de vele activiteiten in het kader van kennis en ontwikkeling. Coachmakelaars [Is Nieuw!] We werken samen met coachmakelaars aan het ontwikkelen we het coachingsvak en het verhogen van de professionaliteit van het vak. We maken voor de coachmarkt transparant hoe platforms bijdragen aan het aanbieden van professionele coaching. Regelmatig voeren we audits uit die zich onder andere richten op het percentage gecertificeerde coaches binnen een aangesloten platform. Kenniscentra Onderwijs en wetenschap hebben al lange tijd een prominente plek binnen NOBCO. De Commissie voor Wetenschappelijk Onderzoek (CWO) houdt zich binnen NOBCO bezig met het verzamelen en beschikbaar stellen van kennis en (wetenschappelijk) onderzoek over coaching. Kennisdeling staat in de samenwerking met verschillende universiteiten en hbo-instellingen centraal om kennis beschikbaar te maken voor de coachpraktijk. Om hier vorm aan te geven nodigen we hoogleraren en wetenschappers uit op onze evenementen. Bijvoorbeeld op het jaarlijkse wetenschappelijke symposium. Dankzij deze samenwerkingen en evidence informed en evidence based werken dichten we het gat tussen onderzoek en de praktijk en zorgen we dat deze elkaar versterken."

In het jaarverslag staat ook een onderdeel over samenwerking: Samenwerkingen NOBCO NOBCO-organisatieaansluiting. Inmiddels hebben drie organisaties gekozen voor een NOBCO-organisatieaansluiting, en werken zo samen met NOBCO aan de professionaliteit van hun interne coachpool: • InterCoach, de interne coachpool van de Rijksoverheid • de interne Coachpool van Ministerie van Justitie en Veiligheid • het CoachesNetwerk van ABN AMRO De interne coaches krijgen toegang tot de NOBCO kwaliteitsinstrumenten, zoals de NOBCO Coaching Monitor, en krijgen korting op de individuele aansluiting als coach bij NOBCO 

Over NOBCO. Onze kernwaarden zijn professioneel, lerend en uitnodigend. ...


Onderzoek en wetenschap. Evidence Based Practice in coaching Er wordt veel geschreven over het belang van Evidence Based Practice in coaching. Wat dat precies inhoudt, waarom het van belang is en hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van coaches kwam aan bod in de NOBCO Awareness 2021. In het kader van 3 weken wetenschap, dook organisatiepsycholoog Rendel de Jong, lid van de Commissie Wetenschappelijk Onderzoek (CWO) in het onderwerp. De Jong erkent dat er het nodige te doen is rond Evidence Based Practice in Coaching. “Daar hebben we nog een weg te gaan.” Het is zeker de moeite waard om het interview te lezen.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?