De eeuw van de spirituele machines (Kurzweil)

De titel klinkt mooier in het Engels: The age of the spiritual machines. Hoe we zullen leven, werken en denken in het nieuwe tijdperk van intelligente machines. Dit boek is een vervolg op het boek De tijd van intelligente machines uit 1990.

Ik begrijp dat Kurzweil nu voor Google werkt en daar de ingenieursafdeling leidt... Of dat klopt, ik neem aan van wel. Bij het schrijven van het boek werd Kurzweil gezien als de leider van Artificial Intelligence. Is dat nog zo?

Ik heb dit boek thuis, het is van 1999 (een nieuwe versie van 2007) en ik denk dat ik dit kocht toen ik nog als IT'er werkte met business architectuur. Nu ben ik (dit soort boeken) aan het opruimen. Maar ik ben ook een schaduwproject (iets van lage prioriteit nog) aan het werken aan De Toekomst, over trendwatchers en futurologen. Wat doen die precies en hoe komen hun verwachtingen uit...

Het boek bestaat uit DRIE delen en een epiloog. Probing the past (1), Preparing the present (2) en To face the future (3). Dat is al leerzaam, als futuroloog moet je het verleden niet vergeten. Daar begint dan toch ergens de toekomst?

Een van de eerste termen die nieuw voor me is in het boek (en of dus weer vergeten ben) is die van Luddites. Mensen die zich tegen de opkomst van nieuwe technologie verzetten. Die term is van 1800+ en werkt toen voor het eerst gebruikt, "nu" gaat het om neo-luddites.

Voordat de volgende eeuw voorbij is, zullen mensen niet langer het meest intelligente of capabele type entiteit zijn op de planeet. ... De waarheid van die laatste bewering hangt af van hoe we menselijk definiëren [antwoord: computers gaan niet enkel rekenen, maar worden volledige rivalen van de mens, zo is de stelling, in de proloog].

Deel een gaat over de wet van Moore, ingeleid door de wet van de thermodynamica die in tegenstelling tot het tijdperk van Newton chaos beschrijft en de orde zoals die voorheen bekend was afkaart. Entropie. Hoofdstuk twee gaat over de intelligentie quotiënt van de evolutie. Die neemt toe en dus schrtijft Kurzweil zijn IQ-test tijdsgebonden. Computers worden meer intelligent dan mensen. Kunstmatige intelligentie wordt zelfs - als premise van het boek - slimmer dan die van de Maker of maker.

Toch is niet alles duidelijk. Is de mens als specie slimmer dan de individuele mens die soms behoorlijk destructief kan zijn, stelt ook Kurzweil in een kunstmatig interview. Of mind and Machines (H3), stelt de vraag of computers een eigen wil hebben of krijgen.

De vrije wil is "prupose full" gedrag en besluitvorming. Plato bestudeerde al de vrije wil en bewustzijn en stuitte op een paradox. ... Het hoofdstuk geeft filosofische stof tot nadenken, maar werkt het niet uit, het blijft bij een fictief interview / gesprek.

H4 gaat over de geboorte van AI. Over recursie: een methode om een oplossing in termen van het zelf te definiëren. Maar wat is intelligentie precies [bijzonder actueel nu met ChatGPT]. H5 context en knowledge probeert alles samen te brengen. Hoe breng je kennis tot uiting via taal? Daarmee sluit deel I af.

Als ik terug lees hoe de inhoudsopgave is, dan past die goed:

DEEL EEN: HET VERLEDEN ONDERZOEKEN

EEN: DE WET VAN TIJD EN CHAOS. De afgelopen veertig jaar is, in overeenstemming met de wet van Moore, de kracht van op transistors gebaseerde computers geweest exponentieel groeien. Maar tegen het jaar 2020 zullen transistoreigenschappen slechts enkele atomen dik zijn, en die van Moore De wet zal zijn beloop hebben gehad. Wat dan? Om deze kritische vraag te beantwoorden, moeten we de exponentiële aard van de tijd.

TWEE: DE INTELLIGENTIE VAN HET UNIVERSUM. Kan een intelligentie een andere intelligentie creëren die intelligenter is dan hijzelf? Zijn wij intelligenter dan de evolutionair proces dat ons heeft geschapen? Op zijn beurt zal de intelligentie die we creëren die van overtreffen zijn maker?

DRIE: VAN GEEST EN MACHINES. "Ik ben eenzaam en verveel me, houd me alsjeblieft gezelschap." Als uw computer dit bericht op het scherm heeft weergegeven, zou dat je ervan overtuigen dat het bewust is en gevoelens heeft? Voordat je te snel nee zegt, we moeten het doen overweeg hoe zo'n klagende boodschap is ontstaan.

VIER: EEN NIEUWE VORM VAN INTELLIGENTIE OP AARDE. Intelligentie creëert snel bevredigende, soms verrassende plannen die voldoen aan een reeks beperkingen. Duidelijk, geen eenvoudige formule kan dit krachtigste fenomeen nabootsen. Eigenlijk is dat verkeerd. Alles wat nodig is om het oplossen van een verrassend breed scala aan intelligente problemen is precies dit: eenvoudige methoden gecombineerd met zware doses berekening, zelf een eenvoudig proces.

VIJF: CONTEXT EN KENNIS. Het is verstandig om de inzichten van vandaag te onthouden voor de uitdagingen van morgen. Het is niet vruchtbaar om alles te heroverwegen probleem dat zich voordoet. Dit geldt met name voor mensen, vanwege de extreem lage snelheid van onze rekencircuits.

--- Het hele boek en dus de rest is in vertaling (Google) van de inhoudsopgave als volgt:

DEEL TWEE: HET HEDEN VOORBEREIDEN

ZES: NIEUWE HERSENEN BOUWEN. Evolutie heeft een manier gevonden om de computationele beperkingen van neurale circuits te omzeilen. Slim, het heeft gecreëerd organismen die op hun beurt een computertechnologie uitvonden die een miljoen keer sneller was dan op basis van koolstof neuronen. Uiteindelijk zal de computer worden uitgevoerd op extreem trage neurale circuits van zoogdieren een veel veelzijdiger en sneller elektronisch (en fotonisch) equivalent.

ZEVEN: . . . EN LICHAMEN. Een onstoffelijke geest zal snel depressief worden. Dus wat voor soort carrosserieën zullen we leveren voor onze machines uit de eenentwintigste eeuw? Later zal de vraag worden: wat voor soort lichamen zullen ze voor zichzelf voorzien? [Kurzweil heeft het in dit hoofdstuk over The God Spot in ons brein, een verzameling van cellen die religieuze ervaringen kan voelen.]

ACHT: 1999. Als alle computers in 1960 zouden stoppen met functioneren, zouden weinig mensen het gemerkt hebben. Rond 1999 is een andere zaak. Hoewel computers nog steeds geen gevoel voor humor hebben, een gave voor koetjes en kalfjes en andere innemende eigenschappen van de mens dachten, beheersen ze niettemin een steeds diverser scala aan taken die voorheen nodig waren menselijke intelligentie. 

DEEL DRIE: DE TOEKOMST ONDER OGEN

NEGEN: 2009. Het is nu 2009. Een pc van $ 1.000 kan ongeveer een biljoen berekeningen per seconde uitvoeren. Computers zijn ingebed in kleding en sieraden. De meeste routinematige zakelijke transacties vinden plaats tussen een mens en een virtuele persoonlijkheid. Het vertalen van telefoons wordt vaak gebruikt. Menselijke muzikanten jammen er routinematig mee cybernetische muzikanten. De beweging van de neo-Luddieten groeit. [hier is al een speculatie die afwijkt van de gerealiseerde werkelijkheid]

HOOFDSTUK TIEN: 2019. Een computerapparaat van $ 1.000 is nu ongeveer gelijk aan het rekenvermogen van het menselijk brein. Computers zijn nu grotendeels onzichtbaar en overal ingebed. Driedimensionale virtuele realiteit beeldschermen, ingebed in brillen en contactlenzen, vormen de primaire interface voor communicatie met anderen personen, het web en virtual reality. De meeste interactie met computers is via gebaren en in twee richtingen gesproken communicatie in natuurlijke taal. Realistisch allesomvattend visueel, auditief en tactiel omgevingen stellen mensen in staat vrijwel alles met iedereen te doen, ongeacht fysieke nabijheid. Mensen beginnen relaties te krijgen met geautomatiseerde persoonlijkheden als metgezellen, leraren, verzorgers, en minnaars. [Ook hier gaat de ontwikkeling in het hoofd van de schrijver sneller dan die van de werkelijkheid]

ELF: 2029. Een rekeneenheid van $ 1.000 heeft de rekencapaciteit van ongeveer duizend menselijke hersenen. Directe neurale paden zijn geperfectioneerd voor verbinding met hoge bandbreedte met het menselijk brein. Een serie neurale implantaten komen beschikbaar om visuele en auditieve perceptie en interpretatie, geheugen, en redenering. Computers hebben alle beschikbare door mensen en machines gegenereerde literatuur en multimedia materiaal gelezen. Er is een groeiende discussie over de wettelijke rechten van computers en wat mens-zijn inhoudt. Machines beweren bewust te zijn en deze beweringen worden grotendeels geaccepteerd. [Dit komt qua tijd dichterbij en de discussie over AI is wel gaande maar niet zoals de schrijver bedacht had.]

TWAALF: 2099. Er is een sterke trend in de richting van een versmelting van menselijk denken met de wereld van machine-intelligentie dat de menselijke soort oorspronkelijk gecreëerd. Er is geen duidelijk onderscheid meer tussen mens en computer. De meeste bewuste entiteiten hebben geen permanente fysieke aanwezigheid. Op machines gebaseerde intelligenties afgeleid van uitgebreide modellen van menselijke intelligentie beweren menselijk te zijn. De meeste van deze intelligenties zijn niet gebonden aan een specifieke computerverwerkingseenheid. Het aantal op software gebaseerde mensen is veel groter dan het aantal dat nog steeds gebruikt native neuron-cel-gebaseerde berekening. Zelfs onder die menselijke intelligenties die nog steeds koolstof gebruiken neuronen, is er alomtegenwoordig gebruik van neurale-implantatietechnologie die een enorme vergroting biedt van menselijke perceptuele en cognitieve vermogens. Mensen die dergelijke implantaten niet gebruiken, kunnen dat niet zinvol deelnemen aan dialogen met degenen die dat wel doen. Levensverwachting is in relatie daarmee geen haalbare term meer aan intelligente wezens. [Dit is echt science fiction]

EPILOOG: DE REST VAN HET UNIVERSUM HERZIEN. Intelligente wezens denken na over het lot van het universum.

-- De kunstmatige vertaling is redelijk te lezen, en ook is het duidelijk wat dit boek doet en de schrijver beoogt. Steeds afhankelijk van de groei van de computer capaciteit, kijken hoe ver deze tot ons leven doordringt.

Leuk aan het boek is ook het overzicht van de technologische veranderingen en van de evolutie die begint met het ontstaan van het universum, het ontstaan van multi-cellulaire wezens, de oprichting van de academie (387 A.C.) van Plato ter stimulering van de wetenschap en filosofie naar de uitvinding van de weefmachine in 1719,  en het verschijnen van een boek over cybernetica in 1948 (als wat voorbeelden).

Dan is er een register van zaken en personen, die als een dwarsdoorsnede van het boek kan worden gebruikt. Zo kan je direct naar iemand als Steve Larson surfen die in 1997 een muziek variant van de Turing Test maakte, door luisteraars muziek te laten horen van muzikanten of machines. EMI genaamd. Ook wordt in dat onderdeel al duidelijk dat in die tijd er al een JAPE, Joke Analysis and production Engine bestond waarmee grappen via AI konden worden gefabriceerd. Literatuur, schrijft Kurzweil ijlt na op de muziek als het gaat om de ontwikkeling van AI. Of dat nog zo is? het is goed mogelijk, en dit soort details laten zien waar AI nu juist het meeste verandering kan brengen. Actueel is - voor het bedrijf UMG - dat muziek ook via AI kan worden geassembleerd uit fragmenten van bestaande artiesten en waar de copyright in het geding komt.

...

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?