Vergelijk jezelf (niet) met anderen (2)

 Dus (bedrijfs)economisch gezien is het wel degelijk nodig om jezelf met anderen te vergelijken. Het voordeel hiervan is tweeledig:

1. je leert jezelf kennen, waar je goed in bent, wat je sterktes zijn (Swot-analyse) en waar je in het verleden succesvol bent geweest, bv op school of bij eerste baantjes, studies, e.d.

2. Je leert gelijk wat er te kopen is in de markt. Juist door je zelf als professional te vergelijken met anderen dwingt je te kijken hoe anderen het doen en waar ze op inzetten.

Beiden punten werken op elkaar in. Door naar andere formules in de markt te kijken zie je wat er om je heen gebeurt en je reflecteert automatisch op wat jezelf doet.

In de bedrijfseconomie wordt hierbij het concept van competitief voordeel gebruikt. maar hoe werkt dat nu in de praktijk?

Daartoe heb ik van de verschillende coachingsprofielen, een competitief voordeel (cv) onderzocht. Dus de vraag gesteld wat maakt dit profiel nu uniek ten opzichte van die andere voorbeelden.

(de nummers zijn alfabetisch en hebben geen directe relatie met de nummer van de profielen, maar zijn daar wel van afkomstig. Je kan zelf nagaan of die cv op jouw eigen profiel van toepassing is).

#a. Vooropleiding. Voordeel van deze professional t.o.v. andere is haar opleidingsniveau. Zij heeft medicijnen gestudeerd en is daardoor als coach automatisch een autoriteit op een bepaald vlak (welk specialisme laat ik hier even buiten). 

#b. Nabijheid. Het voordeel van deze coach t.o.v. anderen is zijn werk als lichamelijke ondersteuning. Deze professional begeleidt mensen vooral lichamelijk en heeft zodoende inzicht in houdingen en ziet spanningen op een heel andere niveau dan een coach die vooral gericht is op een dialoog.

#c. Empathie en vertrouwen. Deze coach woont in het buitenland en is daardoor automatisch een gesprekspartner voor mensen met dezelfde nationaliteit. Dat geeft vertrouwen, en daarnaast heeft deze coach specifieke ervaringen die ook herkenbaar zijn en empathisch een band kunnen scheppen.

#d. Aanspreekpunt voor minderheden. Dit is een coach die specifiek is begonnen met een doelgroep als minderheid, en is langs die weg haar business uit gaan breiden.

#e. De coach is begonnen als ondersteuner bij grotere bedrijven voor arbeidsomstandigheden en ergonomie. Bedrijven hebben die steeds meer uitbesteed en daarom is ze zelfstandig gaan werken. Ze heeft zo bedrijven in haar portefeuille gekregen, begonnen met het bedrijf waarvoor ze werkte en heeft zo haar dienstenpakket verbreedt en verdiept. Is zich meer op de psychologische kant gaan richten en het vak gaan studeren.

#f. Een bekende of minder bekende acteur weet alles van emoties en is automatisch een autoriteit op het vlak van omgaan met emoties. De stap naar coaching is klein en zijn opleiding (te vergelijken met de arts) is herkenbaar en schept zowel een band als vertrouwen.

#g. Ervarenheid en rolmodel. Deze coach heeft jarenlang ervaring als psychotherapeut en is steeds meer zijn eigen  leven gaan inrichten volgens eigen wensen en los van de bestaande wereld. Is daardoor een aanspreekpunt, maar ook rolmodel geworden voor mensen die dat ook ambiëren of bewonderen.

#h. ... andere voorbeelden zijn van coaches die juist een achtergrond hebben in psychologie, dan wel meer productgericht werken (zoals met tools als NLP, Disc, etc), ...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?