Vergelijk jezelf (niet) met anderen (1)

Ik woon in hetzelfde dorp waar ook een bijzonder succesvol schrijver een huis heeft, of het nog zijn primaire woning is, betwijfel ik maar dat maakt ook voor het verhaal niet uit. Hij is zeer succesvol. Ik keek gisteren naar een van de series op Netflix dat gebaseerd is op een van zijn boeken. Die serie prijkt bovenin de ranglijsten, beide zowel zijn boeken als deze series zijn wereldberoemd aan het worden. 

"Waarom zou je jezelf met anderen vergelijken? Nergens goed voor, denken we meestal. En toch kan jezelf vergelijken met andere mensen je best gelukkig maken. Tenminste, als je het op de juiste manier doet. Deze test zet je op weg,"schrijf Flavia Mazelin Salvi: 



"Hoe maak je jezelf op een snelle manier ongelukkig? Door jezelf te vergelijken met anderen, zo stelt Dan Greenburg aan in zijn hilarische boek How to Make Yourself Miserable (Random House, 1966). Een stelling die de meeste psychologen en auteurs van boeken over persoonlijke ontwikkeling helemaal onderschrijven. Toch klopt die bewering niet helemaal, vindt psycholoog Yves-Alexandre Thalmann. ‘Jezelf nooit met anderen vergelijken geeft om te beginnen geen garantie op geluk. Bovendien is vergelijken iets diepmenselijks. We kunnen bijna niet anders. Bij alles wat we doen, of het nu gaat om emoties of ree, slaan we aan het vergelijken. Om iets te benoemen bijvoorbeeld matchen we datgene wat we waarnemen met de databank die in ons geheugen ligt opgeslagen.’ Hetzelfde geldt voor onze gevoelens. Je raakt bijvoorbeeld teleurgesteld wanneer je je situatie vergelijkt met een situatie waarin je iets hebt waar je veel waarde aan hecht, en de uitkomst van die vergelijking valt negatief uit." (bron: https://www.psychologies.be/nl/waarom-vergelijk-anderen/)

Zelf ben ik nooit succesvol geworden, en zeker niet volgens de standaard norm van kwantitatieve vergelijking. Mijn boeken worden nauwelijks verkocht. Punt.

Desondanks schrijf ik gewoon door, omdat al die verhalen en ideeën in mijn hoofd zitten en eruit moeten. Maar het gaat niet om mij.

Coaches en zeker die coaches die een psychologische achtergrond hebben, zullen over bovenstaand idee alles weten. moet je jezelf nu wel of niet met anderen vergelijken. Ik weet het antwoord niet.

Wat ik wel weet is hoe de economie werkt. want ik ben naast schrijver ook belegger, en daar werkt het zo. Ik lees honderden jaarverslagen van bedrijven, en die zijn allemaal op een eigen manier wel of niet succesvol. Er zit van alles tussen: "Ten Baggers," wiens aandelen zo succesvol zijn dat ze duizend keer qua koersen stijgen. maar ook gewone aandelen waar maar niets mee te verdienen valt, en een heleboel aandelen van bedrijven die gewoon dalen of zelfs failliet gaan. Waaronder "ons" Philips. Een bedrijf dat ooit meer dan 300 duizend werknemers in dienst had, en nu stoeit omdat ze zo gefocust zijn op healthcare en daardoor ook zeer fragiel geworden zijn.

Elk bedrijf en elke elke professional zoekt die business waar het meeste te verdienen valt. maar dat kan alleen als je niet iemand anders naast je hebt die beter of succesvoller is.
 
... 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?