"Geflikflooi met andermans trauma"

Ik ben amateur in het onderzoeken van fenomenen. Een een zo´n fenomeen is dat van de sloopkogel, @zeg_eens_aad, op twitter. Een anonieme journalist, wetenschapper, of iets dergelijks, in ieder geval een fenomeen met steeds meer aanhangers op twitter, waar van ik de eerste twintig tweets ook wel enthousiast omarmde, lachen om de naïviteit van anderen, en dan vooral professionals die met naam en toenaam op het internet en social media de aandacht trekken met hun irrationeel-getinte optredens.

De sloopkogel schat ik in als iemand die rationeel denken boven alles zet, en hij heeft veel volgers, en ik denk dat hij op een bepaalde manier te vergelijken is met Geert Wilders. Die heeft volgers omdat hij tegen moslims is, en dat roept een groepsgevoel op. 

Zeg_eens_aad, deelt met Wilders de emotie van MINACHTING. Maar waar Wilders juist irrationele argument opzoekt, is het net alsof Zeg_eens_aad de rationaliteit zelve is.

Op zich heeft iedereen zijn business model en wanneer je mensen aan het lachen kan krijgen om het gedrag van de ander, wat dit ook is, why not! Zelf denk ik, en schreef ik in januari al, dat ik denk dat er grotere problemen in de wereld zijn waar je een sloopkogel voor zou kunnen inzetten, maar goed, dat is persoonlijk.

Maar nu is er een psychiater, Esther van Fenema, die hierop gaat reageren. Ze zegt als deskundige dat dit soort zaken eerder meer kwaad dan goed doen. Dus, waar de betalende volger van deze trauma-schreeuw-sessie mogelijk denkt, baat het niet dan schaad het niet, denkt de psychiater, ingegeven door een anonieme tipgever, onze sloopkogel, dat dit ook nog gevaarlijk is.

Wie is hier nu het meeste irrationeel?

- De sloopkogel, die zich verschuilt achter de laffe anonimiteit?

- de auteur van de traume-rebirth-sessie? Of,

- de psychiater, die daar nog serieus op ingaat?

Hmm. ik weet het niet. maar dit soort fenomenen vind ik zelf bijzonder interessant.

Zelf heb ik een trauma meegemaakt. En mijn eerste reactie is dat even in de groep, kut en klootzak vader of moeder roepen, echt niet zo veel kwaad kan. inderdaad baat het niet dan schaadt het niet. Lijkt me zo.

De reden dat dat soort "gasten" bij dit soort sessies terechtkomen is omdat psychiaters zoals Esther denken dat geneeskunde een rationele business is, en dat hun mainstream-denken de ellende uit de wereld kan halen. De wetenschap kan alles oplossen, is het motto of zo wordt het in ieder geval verkocht. Een arts vertelde mij laatst dat wanneer je moe wordt, bepaalde gebieden in de hersenen minder bloed krijgen waardoor je niet meer gewoon kunt denken. Je wordt steeds minder rationeel.

Iedereen herkent dat, wanneer je moe wordt raak je geïrriteerd, en neem je mogelijk minder rationele beslissingen dan wanneer je helemaal fit bent.

Een mooi voorbeeld hiervan is de loodgieter die na een hele dag werken, nog een klus doet omdat iemand het vraagt, en hij graag wil helpen. Maar hij is moe en hij maakt een fout en het duurt dan twee keer zo lang dan wanneer de loodgieter uitgerust zou zijn. In de medische wereld, hoor je het ene naar het andere geval van artsen die 24 uur of langer dienst hebben. En daar vertrouwen wij in, want deze mensen hebben 10+ jaar gestudeerd. Dat ze mogelijk met jouw trauma experimenteren, daar kijken we niet naar om. 

Dus,

Het alternatief is dat je netjes bij een psychiater aanklopt en dan ga je in een intake-gesprek, vragen hoe dat nu precies zit met de evidence based therapy? De afgelopen twee jaar zijn miljoenen mensen argwanend tegen een vaccinatie, die door de mainstream geneeskunde als veilig gekwalificeerd werd. maar ook dat is een irrationeel proces geweest. De eerlijke geneeskunde zou moeten zeggen, dit vaccin is wel wel snel gekomen, we weten niet alle bijwerkingen, maar we denken dat het beter is om het wel te doen dan om het niet te doen. Baat het niet dan schaadt het mogelijk nog minder. Evidence based was de vaccinatie-actie in alle zekerheid niet!

Maar het blijft een risico.

Met de grote iiiiiirrrationele acties in de wereld, de ontelbare onzin die overal verkocht wordt, en dan een psychiater die uitglijdt omdat ze niet door heeft dat ze op dit soort twitterberichten niet moet reageren.

Ik hoop dat ik nog een keer de echte naam en professie van de sloopkogel te weten krijg. Lijkt me leuk om te weten wie dat is. Wie zou achter een masker allemaal van die grappige videotjes laat zien. Alles voor een betere wereld. 

-- 
https://mcenv.blogspot.com/2023/01/holistic-sjamadriaan-sloopt-in-zijn.html

-- Een hoogleraar economie meldde ooit trots in een gesprek dat hij de crypto's maar niks vond. "Dat is geen geld,... en ik vind dat het zo lang duurt voordat het helemaal in elkaar stort..." zegt hij me in een telefoongesprek. Van de dertig economen die ik sprak was er een die iets in de cryptos zag. En dat is dus grappig en past precies bij de houding van de psychiater.  Mensen die irrationeel gedrag niet kunnen begrijpen... Misschien is de crypto irrationeel qua investering want het is geen geld, spaarmiddel, ook geen proxy voor goud, maar het is er wel!!

Leer er mee te leven en probeer te begrijpen wat er in de wereld gebeurt...

-- Dit vraagt om een vervolg waarin de drie begrippen rationeel, niet rationeel en irrationeel in gradaties in kaart worden gebracht. Niet rationeel is nog niet irrationeel.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?