Einde van De Taal van G.

 De taal van Gracian was een blog waar ik deze maand nog wat entries van heb laten zien. Het hoogtepunt van het blog lag rond 2009, en de belofte om er meer mee te doen, heb ik niet kunnen invullen. Wel heb ik twee boeken geschreven van het werk van deze figuur, die een belangrijke rol heeft gespeeld voor mijn ontwikkeling, en vooral mijn "toenmalige" zoektocht naar zelfkennis (zie cover van Het handorakel).

Onderstaand een statistisch overzicht van het blog, en daarin zie je hoe weinig het gelezen werd. 

#271 stond, zo zag ik voordat ik het blog stopte, prominent in de top van gelezen artikelen en daar wil ik nog wel iets over zeggen.

Veroordeel niet wat iedereen prijst, is een idee dat me zelf wel beziggehouden heeft. Het is goed om contraire te handelen op de beurs, of soms een tegengestelde mening te hebben dan de gangbare gedachte. Maar om alles te verwerpen wat de massa aandacht geeft is een zinloze bezigheid en is geen toonbeeld van intelligentie. (zie het boek van ...)

Het gehele aforisme is als volgt:

"Iets moet er goed aan zijn, als het zo velen bevredigt; en hoe onbegrijpelijk het ook lijkt, men geniet ervan. Eigenzinnigheid is altijd ergerlijk; en als ze het mis heeft, belachelijk. Het brengt u eerder in diskrediet dan het object van uw minachting, en u blijft achter met uw slechte smaak. Als u het goede niet weet te vinden, houdt dan uw kleinzieligheid voor u en veroordeel niet op het oog, want onwetendheid baart slechte smaak. Wat iedereen zegt is waar of men wil dat het waar is.

"

--
“Singularidad:” betekent het excentriek of eigenwijs of eigenzinnig? Gracian gebruikt de term vaak, o.a. in El Discreto (in zes hoofdstukken), in El Criticon (in drie hoofdstukken), in de Held (in twee hoofdstukken) en in de aforismen (30, 61, 184, 270, 271 en 278)...


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?