Volgt Unilever het Philips-pad?

 Unilever wordt afgestraft op de beurs, de reden, mogelijke overname van retailbusiness van GSK. 

Unilever neemt een vlucht naar voren en wil met de grootste overname uit zijn geschiedenis alle critici de mond snoeren. Maar juist die stap stuit op veel kritiek. Beleggers en analisten zien niets in de poging om de consumententak van GSK over te nemen. Alan Jope meldde in de strategie-update dat Unilever zwaarder wil inzetten op gezondheid, beauty en persoonlijke verzorging. Daar valt bovengemiddelde groei te realiseren en daar past ook deze miljardenovername bij. GSK heeft het bod als te laag afgewezen. Het aandeel Unilever daalde gisteren 6,7%, volgens Bernstein is het een slechte deal voor de aandeelhouders van Unilever. (FD - Telegraaf)

Dat van "gezondheid, beauty en persoonlijke verzorging," klinkt als wat Philips heeft gedaan. In de eeuwige zoektocht naar hoge marges, wist Philips de lichtdivisie (en andere zaken die niet strategisch klonken) af te stoten en concentreerde zich op... "gezondheid, beauty en persoonlijke verzorging... misschien met een iets andere invulling.

Philips loopt nu met een grote kater rond, omdat ergens in die nieuwe aanpak een probleem zit met de kwaliteit van de beademingsapparatuur.

Waar de verhalen mogelijk samenkomen is in de grotere risico van de onderneming door een enkele focus uit te kiezen en het idee van spreiding te laten varen. Dat kan inderdaad een business met een hogere hefboom en winstgevendheid op leveren. Of extra problemen veroorzaken.  

Op de beurs draaien Unilever en Philips of stationair of dalen ze en worden ze massaal in gehaald door de echte groeiers, the winners takes all van deze wereld. Alphabet en Apple lijken nauwelijks risico te nemen, of de markt ziet niet dat er risico zouden zijn in hun business model. Van concurrenten hebben ze in ieder geval geen last.

En dan zijn er de nieuwkomers, Just Eat die misschien ook al weer op zijn retour is (?) en Adyen of de meer buitenlandse fondsen zoals Prosus en recent Universal Music Group, UMG... 

In die onstuimige wereld moeten Unilever en Philips zien te overleven... Dat doen ze door samen te werken. De een levert tandpasta, de ander de elektrische tandenborstel.

  


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?