Op zoek naar hoge marges
Net als werknemers niet willen opruimen en schoonmaken, willen bedrijven geen zaken doen waar "niets" te verdienen valt.
DSM deed jaren geleden als zijn bulkchemie van de hand. Nu is het bedrijf verder geoptimaliseerd richting een business waar enkel hoge marges te behalen zijn.
DSM deed jaren geleden als zijn bulkchemie van de hand. Nu is het bedrijf verder geoptimaliseerd richting een business waar enkel hoge marges te behalen zijn.
Philips was een bedrijf van elektronica, tv's en consumentenproducten, maar ook Philips ging op zoek naar de hoge marges en ontwikkelde zich tot high-tech en high-design leverancier.
Wessanen, richt zich op specialty food. Unilever op innovatieve producten voor de consument.
Tal van bedrijven richten zich enkel nog op de markt waar hoge marges te behalen zijn.
Dit betekent allereerst een verandering voor de organisatie: alleen winstgevendheid telt. Innovatie moet, maar alleen als het bijdraagt aan marge-doelstellingen.
Bedrijven worden echter ook gevoeliger voor risico's. Wat als die hoge marges nu niet verder mogelijk zijn. Hoe ver kan innovatie doorgaan, zonder dat een bedrijf haar brede basis en vaste grond van traditie verliest? Is het mogelijk om altijd maar innovatief te zijn, afscheid te moeten nemen van producten die weinig opleveren en steeds weer te veranderen?
--
14 september 2016. Als het gaat om hogere marges te bereiken dan past daar ook de voorgenomen fusie / overname van Bayer en Monsanto bij:
Een ander bezwaar tegen het samengaan van Bayer en Monsanto is dat er te weinig concurrentie overblijft, zeker gezien de fusies van concurrenten. De Europese Commissie is net een extra grondig onderzoek begonnen naar de fusie van Dow Chemical en Dupont, vanwege zorgen over het gebrek aan concurrentie. De Commissie zal ook kritisch kijken naar de combinatie Bayer en Monsanto.
Bron: Nrc
-- 21 aug 2023.
DSM Firmenich is duidelijk een voorbeeld waar het ook fout kan gaan. Elf jaar later zie je ook aan Philips dat die extra of superfocus gevaarlijke kanten heeft.
DSM Firmenich is duidelijk een voorbeeld waar het ook fout kan gaan. Elf jaar later zie je ook aan Philips dat die extra of superfocus gevaarlijke kanten heeft.
Adyen van daag de dag in feite hetzelfde.
Maar misschien moeten we ook fundamenteler kijken of dit idee van alsmaar hogere marges nog wel houdbaar is, en dan vooral in een tijd van grotere ongelijkheid. Als die hogere marges echt het resultaat zijn van betere bedrijfsvoering, hogere ethische normen en waarden, maar kijken naar Apple en Microsoft vraag ik me dat sterk af. Ik wordt elke dag door microsoft (linkedin) aangemoedigd om maar meer op het platform te doen, "want I'am being noticed" Het is pure verleiding die heel dichtbij misleiding aanligt.
En dan moet AI nog komen....
Reacties