Natuurscan alvorens de cultuurscan
Zoek op het internet naar cultuurscan en vele links verwijzen naar "de dilemma's in een organisatie" en "cultuurtypen zoals deze door Cameron en Quinn zijn onderzocht en geformuleerd" waar de vier kwadenten: familie, adhocratie, hiƫrarchie en markt een rol spelen.
Qua referenties komen dan de meest uiteenlopende organisatie naar voren; een ziekenhuisdirecteur reageert met "zeer herkenbaar," een marktorganisatie, tot pure overheidsbedrijven. En allemaal maken ze gebruik van dezelfde cultuurscan.
Zonder natuur geen cultuur is mijn motto. dat betekent in de praktijk dat zonder natuurscan een cultuurscan geen zin heeft. Of de bedrijven zo ver gaan is de vraag. Het merendeel van de informatie op het internet lijkt deze stelling te ontkennen. Het gedrag binnen de organisatie staat los van de structuur of natuur.
En dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Een natuurscan is niet complex of omvangrijk, maar wel essentieel: het geeft namelijk zicht op de scope van een mogelijke cultuurverandering. Er zijn namelijk grenzen, en die worden door de natuur of aard ingegeven. De aard van het bedrijf mag en zal niet veranderen behalve bij wendingen die zo omvangrijk zijn dat het gehele business model wijzigt. Maar dat zijn uitzonderingen.
Qua referenties komen dan de meest uiteenlopende organisatie naar voren; een ziekenhuisdirecteur reageert met "zeer herkenbaar," een marktorganisatie, tot pure overheidsbedrijven. En allemaal maken ze gebruik van dezelfde cultuurscan.
Zonder natuur geen cultuur is mijn motto. dat betekent in de praktijk dat zonder natuurscan een cultuurscan geen zin heeft. Of de bedrijven zo ver gaan is de vraag. Het merendeel van de informatie op het internet lijkt deze stelling te ontkennen. Het gedrag binnen de organisatie staat los van de structuur of natuur.
En dat is op zijn minst vreemd te noemen.
Een natuurscan is niet complex of omvangrijk, maar wel essentieel: het geeft namelijk zicht op de scope van een mogelijke cultuurverandering. Er zijn namelijk grenzen, en die worden door de natuur of aard ingegeven. De aard van het bedrijf mag en zal niet veranderen behalve bij wendingen die zo omvangrijk zijn dat het gehele business model wijzigt. Maar dat zijn uitzonderingen.
Reacties