Welke Professional heeft het beste (werk)geheugen?

 Geheugen is iets dat we meestal voor lief nemen. Er zijn wel geheugentrainingen, vooral voor ouderen, als preventieve maatregel wanneer de kans op geheugenverlies een realiteit wordt.

Geheugen (psychologie). Het geheugen is het vermogen van een mens of dier om informatie te onthouden. Het omvat drie belangrijke aspecten, namelijk de opslag, het vasthouden of bewaren[1] en het terugzoeken van informatie. Leren is het proces waardoor nieuwe kennis en vaardigheden in de hersenen wordt opgeslagen. Vergeten is het proces waardoor informatie in het geheugen verloren gaat. Het is een normaal proces dat alle mensen overkomt. Dementie is een andere -pathologische- zaak, waarbij het vergeten buitensporige vormen aanneemt. (wikipedia) Het gaat om: opslaan, vasthouden en terugvinden.

Maar gewoon op het werk? Welke professional, of ondernemers in het algemeen, hebben een beter geheugen dan anderen. En zit hier een logica achter?

Ik kan me namelijk voorstellel dat juristen, al qua studie veel met teksten en cases te maken hebben en daar speelt geheugen een belangrijke rol. Wanneer je ooit gelezen hebt over een geval X en dat lijkt op case Y waar je nu mee bezig bent, dan kan dat behulpzaam zijn. Historici hebben ook een goed geheugen nodig. Filosofen, mogelijk ook...

Ingenieurs? Die zijn steeds met iets nieuws bezit. Technologie verandert voortdurend, dus geheugen zal wel niet zo belangrijk zijn. Toch? 

Qua type bedrijf, dat te relationeren is met geheugen kan je denken aan een museum, een begraafplaats, of ook een bibliotheek. Deze laatste is belangrijk voor universiteiten en andere scholen.

Daarmee kom ik ook op de professional met een goed geheugen: de bibliotheekcaris. I had vorig jaar contact met iemand voor een project, een bibliothecaris, en die had inderdaad een goed geheugen.

...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?