Vrienden van Calvijn (van den Berg)

 Het mooie aan dit boek is vooral het concept. Gewoon een "amicale" biografie schrijven over iemand, maar dan aan de hand van de vrienden die deze figuur in zijn leven gehad heeft. Dat zijn er volgens het boek 23!


Twee daarvan zijn het meest bekend: zijn vrouw (een liefhebbende echtvriendin) en zijn broer (en vriend). Het mooiste verhaal vond ik persoonlijk dat van het "Nederlandse vriendenpaar," De heer en Vrouwe De Falais. Die bleven vrienden en Calvijn was trots op deze relatie want het waren welgestelde, en daar was Calvijn blijkbaar toch ontvankelijk voor. Maar ,... ze waren katholiek en hun huisarts waarschuwde tegen de leer van de reformatoren, en in plaats van naar Calvijn te luisteren, bleven ze hun huisarts trouw. En daarmee eindigde de vriendschap.

Ook mooi is de categorisering die van den Berg aanbrengt, de vrienden zijn bv. jeugdvriend, studievriend, vriend in het verzet, terugkerende vriend, Bijbelse verwant, koninklijke vriendin (Renée de France), een verliefde vriend, een exegetische vriend, een vurige vriend, "allerbeste," een vaderlijke vriend (Bucer), een medische vriend, vriend uit geboortestad, vriend die vijand werd (Ami Perrin), een vertrouweling, ... en vriend, een Italiaanse, een Zwitserse en Schotse vriend (drie dus) een bevriende familie, en als laatste een vriend en opvolger: Theodore de Bèze.

...

Na of naast vrienden van Calvijn zou je ook aan een boek kunnen denken van Volgelingen van Calvijn. James Kennedy (Dominee, niet te verwarren met Paul Kennedy van The fall of great Powers) schreef over Calvijn en de Nederlandse cultuur:

Dát er aanwijsbare historische lijnen zijn tussen Calvijn en de Nederlandse cultuur lijkt me aannemelijk. Neem de Nederlandse hang naar collegiaal bestuur. Het zou zijn oorsprong kunnen hebben in de pre-calvinistische of niet-calvinistische burgerlijke cultuur van Holland (zoals sommige wetenschappers hebben beweerd). Maar de kerkenraad van Genève – ingevoerd in Nederland tijdens de Reformatie – heeft wellicht de Nederlandse ideeën over goed bestuur mede vormgegeven, met zijn wantrouwen van alleenheersers (de dominee) en de behoefte om elkaar ter verantwoording te roepen. Misschien heeft Calvijn ook mede aan de wieg gestaan van de sterke leescultuur in Nederland, want de theoloog uit Genève hechtte veel waarde aan de educatie van leken en stimuleerde hun leesvermogen. (bron)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?