Profiel van een econoom (1)

Sommige dingen beleef je zonder dat je ze kan plaatsen. Zo was ik vrij bewust toeschouwer rond 1996 toen McCloskey haar nieuwe leven begon. Maar het was een gebeurtenis zoals zo velen, al komt het niet dagelijks voor dat iemand van identiteit verandert. 

En het was nieuws anders had ik er niet van gehoord.

En,... nu zie ik diezelfde verandering in een heel ander licht. Inmiddels is een bijzondere en vrij unieke gebeurtenis te plaatsen in een groter geheel, in het licht van een grotere trend van transseksualiteit.

In een van de bovenstaande boeken Crossing. A Memoir, schrijft ze over deze transformatie. zoals je kan zien is het boek - de cover - van een andere orde. Opvallend.

Het profiel van een professional is op te bouwen uit drie delen.

Het biografische deel, waar de professional nog geen professional is. De achtergrond van succesvolle golver bijvoorbeeld, de familie en omstandigheden waarin hij opgroeide. voorkeuren in de jonge jaren, de tijdgeest waarin hij of zij werd groot gebracht.

Het productieve deel is het deel waar het echte curriculum start. De studie is dan ten einde en de professional treedt toe tot de markt.

De laatste tak is gewijd aan de stijl. Hier gaat het niet zozeer om wat iemand doet, maar meer de manier waarop. Wat iemand zegt, maar juist ook, wat ze weglaat.

Deirdre McCloskey is geen typische econoom. Ze heeft vele fans, maar volgens mij - ik heb dit nog niet echt onderzocht, ook tegenstanders. Zelf ben ik een fan, om de reden van de breedte van haar curriculum: 

  •  Distinguished Professor of Economics, History, English, and Communication

De combinatie van economie en taal boeit me. Het meer "exacte" van de economie met het wat "softere" van de taal. Kennis is overtuiging, schrijft ze in "Knowledge and persuasion in economics."
En dan natuurlijk: geschiedenis. Hoe komt het dat "je" (ik) vroeger niks van geschiedenis wilde weten en het me nu zo belangrijk lijkt. En ik niet alleen. Velen die je hoort  praten over de problemen van onze tijd, pakken de geschiedenis erbij.

Van haar is ook de uitspraak: ik vind dat economie een wetenschap zonder liefde is geworden (100 jaar ESE, BD). In die zin is zij waarschijnlijk gevraagd door Arnon Grunberg voor zijn boek Huid en Haar.

Dit is een inleiding. Ik wil De Econoom beter leren kennen. En om Deze te leren kennen, zoals een biograaf in het leven duikt van één specifieke prof wil ik als amateur biograaf in het leven duiken van in dit geval De Econoom. Wat is dat voor een professional? En ongetwijfeld kom je er dan achter dat er vele smaken zijn. Die ongetwijfeld iets met elkaar gemeen hebben. Dat typische van De Econoom...

--

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?