Stijl stuurt productiviteit en visa versa (2)

Deze keer, een voorbeeld uit eigen keuken. Hoe stijl en productiviteit elkaar beïnvloedt.

Zelf ben ik nooit erg competitief geweest. Competitiviteit is een stijlkenmerk. om dat duidelijk te maken kan je denken aan een willekeurige functie zoals sport of werken binnen een organisatie. Een manager kan vragen aan zijn team of mensen meer of minder met elkaar willen samenwerken. Zo kunnen individuele bonussen worden opgesteld. Iedereen in het team wedijvert met de ander om het resultaat. bijvoorbeeld om klanten te bellen. Wanneer de manager op individuele competitiviteit zijn focus zet, dan betekent dat bijvoorbeeld dat wanneer de telefoon gaat, een medewerker niet even deze telefoon opneemt voor zijn collega want dat gaat van zijn eigen tijd af. Bij een meer samenwerkende stijl neemt de college de telefoon wel op voor anderen, maar dit gaat wel ten koste aan de individuele performance.

Er is bij stijl geen goed of fout, maar er zijn wel consequenties.

Zelf ben ik dus nooit erg competitief geweest. Bijvoorbeeld bij sport vond ik mijn techniek belangrijker dan winnen. Of ik verloor en het pijnlijke verlies verborg ik achter een nonchalante houding.

Maar gaande weg merkte ik wel dat ik innovatief en creatief was. Ik deed dingen vaak anders. Ook dat is stijl. Bij innovatie gaat het echter nooit om winnen. Innovatie zoekt oplossingen in de breedte, competitiviteit zoekt oplossing in de diepte. Iemand die 50 meter zwemt rivaliseert met iemand uit dezelfde categorie. Bij boksen gaat het om soortgelijk gewicht. Maar bij innovatie zoek je een andere oplossing. In plaats van klanten te bellen voor het verkopen van een product kan je ook een brief sturen, of een catalogus. Dat zijn andersoortige oplossingen voor hetzelfde probleem.

De vraag is nu waarom? Waarom is de een meer competitief dan de ander. Waarom zijn er zwemmers die koste wat het kost willen winnen, en niks anders belangrijk vinden, terwijl er ander mensen zijn die steeds iets anders willen, bijvoorbeeld een risicosport, een hogere berg beklimmen of in de werksfeer om iets nieuws te bedenken waar anderen nog niet opgekomen zijn?

Je kan niet beide willen of zijn. Het kost een grote investering in tijd om steeds beter te zwemmen of steeds meer producten te verkopen in een bepaalde tijd, die tijd kan je niet besteden aan het brainstormen over een andere manier van klant-benaderen. Competitie en innovatie zijn tegengesteld aan elkaar.

Bij beleggen zie je dit ook. Of je concentreert je op day-trading, of je zoekt een nieuwe manier om te handelen, maar wanneer je beide gaat proberen te combineren gaat het fout. Ook bij stijl gaat het om focus.

Hoe stuurt Stijl nu productiviteit? Andersom is het eenvoudiger af te leiden. De functie van brandweer vraagt een bepaalde competitieve stijl. Je kan een brandweer niet vragen om lief te zijn voor het gras en de net aangelegde tuin. Nee, zij moeten er NU bij, en dat dat tot verwoesting leidt hoort bij het werk, en dus bij de stijl.

Maar andersom werkt het ook. Zoals bleek uit het voorbeeld in het begin. De manager stuurt met stijl de output van zijn team, maar ook dat van iedere professional.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?