Heimwee naar de Gulden

Nexit-prediken zijn niet van allen tijden, maar je hoort ze al wel langer. Toch krijg ik het idee dat het volume toeneemt. Ik ga proberen de argumenten te achterhalen. Ik vond twee onderzoeken, een een achter een betaalmuur (die ik niet las). Een van de Rabo (1) , die kan je niet serieus nemen omdat het de gevestigde orde vertegenwoordigt, en de dagelijkse standaard meent dat Nederland er fors op vooruit gaat.

Maar dat betwijfel ik. volgens mij moeten er in een Nexit onderzoek, minimaal drie factoren zitten:

  • economie
  • finance 

  • cultuur.

Economie overheerst in de debatten en in de tweets e.d. die ik op straat zie liggen. Nederland is een open economie, maar wanneer er een "onafhankelijk" Nexit onderzoek komt, dan cijfert men de duurder worden de import belangrijker in dan het verlies aan export, want dat valt dan wel mee. Even gesteld dat de Gulden apprecieert t.o.v. de Euro. De gezamenlijke Euro wordt goedkoper omdat fiscaal-sluitende landen zoals Nederland qua relatieve omvang afneemt (bij #Nexit) en daardoor de fiscaal slordige landen zoals Spanje automatisch meer gaan wegen in de Euro.  De handel tussen de VS en NL is niet significant. 

Als blijft bij dit scenario zoals het was, dus NL mag in de EU blijven, krijgt dezelfde deals als voor de Nexit etc., etc.. 

Financieel. Dit plaatje zie ik al minder in de Nexit-discussie. Hoe hard wordt de gulden nu echt? Welke geldstromen brengt de NExit nu echt op gang? Alle landen die zich willen afscheiden, schotelen hun bevolking een fiscaal paradijs voor. Dat zag je bij Cataloniƫ die zich spiegelde aan Andorra. De nieuwe staat zou alles perfect onder controle hebben - er stroom geen geld meer weg naar Madrid, dus tekorten zijn niet meer nodig op de begroting... en als fiscaal paradijs zou het land zowel economisch als financieel in de belangstelling komen. Gaat dit in Nederland ook gebeuren. Wordt de Gulden een harde valuta zoals de Zwitserse frank? En welk proces zal daar dan achter zitten? Puur het vertrouwen dat Nederland na 1975 niet meer haar valuta hoefde te devalueren? Puur op basis van financiƫle mogelijkheden zou de Gulden veel meer in waarde kunnen toenemen, dan uit puur economische gronden. Nederland blijft netto exporteur, ontvangt meer deviezen, en omdat DNB weer onafhankelijk wordt en de pensioenen moeten worden gered, gaat ook nog eens de rente tegen de strategie van de ECB omhoog! Wordt die Gulden dan binnen de kortste tijd niet 2,- euro waard (uitgaande van 1 op 1 uittreding)?

Ik weet natuurlijk niet wat er kan gebeuren, heb geen model, en te weinig echt de dingen doorgedacht, maar argumenten en fundamenten van NExit-onderzoeken zie ik ook niet.

Maar dan de factor cultuur. Dit is natuurlijk helemaal voorspelbaar. Maar, wat gaat er nu echt gebeuren? Bij een Nexit. Net zoals de Brexit met mooie slogans op het marktplein is achtergelaten, zal alles bij een NExit beter worden. Maar hoe precies? hoe is die Nederlandse cultuur die hier iets moois van gaat maken? Nederland zit net als heel Europa in een crisis, en stelt aan haar leden voor: "zonder de Euro en dat gedoe met onze buren, komen wij uit de crisis. Wij hebben die buren niet nodig. ook niet economisch. OF financieel." Ik weet niet hoe dat valt.

Als het gaat om de Nederlandse cultuur denk ik aan voetbal: Nederland heeft topvoetballers afgeleverd, maar nooit een WK gewonnen. Dat is de essentie. De grote (buur)landen waren altijd sterker.  

GB lijkt nu al geen sterke dealmaker, maar zou Nederland dat wel kunnen zijn? Is Nederland qua cultuur niet gewoon zwakker dan Denemarken dat van begin af aan niet aan de Euro mee wilde doen? Of Noorwegen of Zweden. Die landen staan - ook qua cultuur - verder van Europa en de Euro en de EU af. Waarom destijds niet, en nu wel. Wat is er precies veranderd, en wat gaat er in de toekomst veranderen.

Ik ben benieuwd. Natuurlijk heb ik een eigenbelang, dat NL in de EU en Euro blijft, maar dat is maar beperkt. Ik twijfel of ik hier een voorstander voor moet zijn. Gewoon omdat dit soort dingen zo moeilijk te doorgronden zijn, dat ze met de verkeerde slogans een eigen leven gaan leiden.
Zijn we met de euro om de tuin geleid? Dat vind ik niet. Ik heb wel veel kritiek gehoord destijds, maar niemand heeft toen de pensioenproblematiek voorzien. Het waren technisch-economische discussies. Academisch, die uit een leerboek kwamen: de VS heeft ƩƩn taal, en een munt, Europa niet, dat soort theorieƫn.

In de vaart der volken - vooruitgang - kwam Europa, de EU en de Euro en daar is nu grote kritiek op. Dat is het gevolg van een crisis. Dat Nederland de crisis uit komt ten koste van haar buren, maar wel wil blijven handelen met die buren lijkt me een bijzonder business plan.

Hoe dan ook wil ik wat meer de feitelijke argumenten gaan verzamelen. Want deze discussie is volgens mij nog niet voorbij...

(1) https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/augustus/niet-meer-maar-juist-minder-soevereiniteit-na-een-nexit/

(2) https://www.dagelijksestandaard.nl/2017/02/nexit-herinvoering-gulden-leidt-tot-84-koopkrachtstijging-of-e6-000-per-jaar-voor-een-modaal-gezin/


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?