Schipperen tussen Te Veel en Te Weinig kennis

 Een computer kan veel meer dan de toepassingen die de meeste mensen ermee uitvoeren. Zo is het met kennis ook een beetje: we leren vaak te veel, maar soms ook te weinig.

Te Weinig: programmeren. 

boek ter illustratie,
niet in relatie deze post

Ik moest laatst zelf iets programmeren. Dat doe ik wel vaker in Excel, maar dit keer in een web-based taal. Ik had er wel wat kennis van, maar zeker niet voldoende. Programmeren is nooit mijn specialiteit geweest, ook al ben ik zelf programmeur geweest. Dan leer je een computertaal en meestal gebeurt het dat de taal die je geleerd hebt, veroudert. Ik kan heel wat talen opnoemen, waaronder het exotische RPG. Die taal werd op een gegeven moment nauwelijks meer gebruikt en dat ik er kennis en ervaring mee had, zorgde ervoor dat ik "de hele" wereld over trok.

Maar nu moest ik iets doen in voornamelijk PHP. Mijn kennis van programmeren is sterk gedateerd, en ik vind het ook niet meer zo leuk. Maar op iemand helemaal uit te leggen wat er moet gebeuren, zonder dat ik zelf ook precies weet wat er allemaal kan, heb ik besloten om zelf een aanzet te doen.

Het concreet wilde ik een flash-applicatie omvormen tot iets anders, omdat Flash niet meer ondersteund wordt vanaf 2021. Ik had al een paar keer aan iemand gevraagd hoeveel werk het was en naar welke taal ik het zou moeten omzetten, maar veel enthousiasme kreeg ik niet te horen. En iemand deed nogal laatdunkend over de flash-applicatie, wat toch maar "een eenvoudige test zou zijn." Dat was ook zo. 

En inderdaad het viel me erg mee om de test in php dan maar, (geen echt alternatief wetend) te programmeren. Echter, ik stuitte toch op een paar zaken waar ik maar niet uitkwam. Ik begon vrijdagavond, zaterdag. En gisteren dacht ik, "dit lukt me nooit."

De laatste fout die ik na lang zoeken vond, was een geneste case statement (switch in php) die blijkbaar zo functioneert dat alle statement doorgenomen worden. Je moet dat specifiek afbreken, ook al is de conditie niet aanwezig... Enfin een technisch verhaal.

Maar waar het om gaat is om te weinig kennis. Computer talen veranderen voortdurend, EN wanneer je te weinig kennis en ervaring hebt, kan je haast niet anders dan via trial-and-error werken. Het was dus wat bouwen, testen, stukjes eruit halen, etc.

Het punt is... Dat je dit op verschillende manieren kunt doen. Je kan eerst een hele PHP cursus doen, alle YouTube filmpjes uitkijken, en een boek kopen over programmeren. Of zelfs een universitaire studie doen.

Te Veel kennis.

Maar dan kom je dus bij het andere extreem uit. Dat je te veel kennis opbouwt, voor een betrekkelijk gebruik. Voorbeelden zijn dat mensen hele studies volgen, en dan die kennis niet gebruiken. Dit is dan wel weer als fundament te zien, maar dat is een ander onderwerp...

Het beste is om To-the-point te leren. Net voldoende zodat je vooruit kan. Maar niet altijd is dat mogelijk.

Uiteindelijk was ik precies zondagavond klaar. Het ergste is dat de flash-applicatie al meer dan een jaar niet onderhouden is (net als de site trouwens, in afwachting van een nieuwe focus). En in een weekend is dat probleem dus op te lossen...

--

Dit is het tijdelijke resultaat, zo is het geworden. Nu moet het verbeteren, maar Flash kan eruit.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?