Economische schaarste: onafhankelijkheid en neutraliteit
Een opmerkelijke tweet en bericht aan het begin van het nieuwe jaar. En een nieuw boek, Finks How the CIA tricked the world's best writers, door Joel Whitney. Het boek gaat over de jaren van de koude oorlog en hoe de CIA zich infiltreerde in de muziekgemeenschap om daar haar anti-Russische propaganda te verspreiden. Opmerkelijk natuurlijk. Aannemelijk? Ja, daar zie ik ze wel voor in staat. Maar waarom is er iemand - zelf een schrijver van bestsellers op het gebied van goud en andere populaire economische thema's - dan zo verbaasd over deze ontdekking?
Wat is het productiviteitsprofiel van een inlichtingendienst, bedacht ik me als eerste. De essentie van zo'n dienst is om vijanden op te sporen. Wat is een vijand? Ten tijde van de koude oorlog was dat voor het westen, Rusland. Het proces van opsporen omhelst waarschijnlijk in sommige gevallen infiltratie in organisaties. Maar wanneer je dat eenmaal weet, wat is dan de volgende stap? Wat als je de vijand geïdentificeerd hebt? Wat is dan het doel en de volgende stap. Hoe ver gaat zo'n organisatie.
Wat we nu zien met Facebook is een CIA op globale schaal. Russische ondernemers verspreiden berichten, die je bij Facebook makkelijk kunt invoegen tegen betaling en deze commerciële semi-advertenties verspreiden zich als een virus. Het idee is denk ik hetzelfde als vroegere praktijken voor de komst van internet.
Productief gezien is wat er nu gebeurt nauwelijks anders dan de activiteiten van de oudere organisaties zoals de CIA. Mij verbaast het niets, maar ik ga dan ook uit van een heel eenvoudige productiviteitsmatrix die voor zowel personen als voor bedrijven geldt: verkopen is daarbij een van de vier productieve functies die iemand uitvoert om zijn doel te bereiken. En propaganda verspreiden is daar een bureaucratisch voorbeeld van.
productiviteitsmatrix |
Middelkoop (van de tweet) is zelf ooit journalist geweest en je zou zeggen dat die toch moet weten hoe productiviteit werkt. Een journalist moet ook zijn verhaal verkopen en de Telegraaf is daar het beste voorbeeld van, de krijsend gevoelige kopteksten zorgen voor deze functie. Maar dan moet de inhoud wel altijd zo objectief mogelijk zijn.
De grote verontwaardiging over de autoriteiten en hun praktijken zoals nu over de CIA aan het licht komen past bij een tijd van Twitter en Facebook waar de nieuwe waarheid aan het licht moet komen. De onthulling van hoe autoriteiten hun macht misbruikten en via slimme verkooptrucs valse informatie verspreiden.
Maar waar is nu het nieuws? Geloofden wij dan vroeger alles? Waren er vroeger geen verkopers die hun voet tussen de deur zetten? Wat is er in deze tijd nu anders dan vroeger? De machtigen van vroeger vallen van hun voetstuk en er is met de komst van de nieuwe media een nieuw machtsevenwicht ontstaan, de mondige burger prikt door de oude mythes heen.
Maar ook de mondige burger, de twitteraar en publicisten gebruiken eeuwen-oude-productiviteitstechnieken, namelijk dat van de boodschap, de inhoud en de verkoop. Op twitter en Facebook wordt je ermee doodgegooid.
Wat ontbreekt is, nu misschien meer dan ooit, de onafhankelijkheid en neutraliteit. Bovengenoemd schrijver is niet onafhankelijk meer zoals hij dat ooit was, toen hij nog journalist was. Nu vertegenwoordigt (= verkoop) hij een goud- en metalenfonds.
Als het gaat om neutraliteit, de schrijver van Finks werkt voor Al-Jazeera in Amerika. Een bedrijf uit Qatar...
-- productiviteitstest:
De test onderzoekt voorkeuren op het vlak van productiviteit en stijl. In beide gevallen maak jij geen duidelijke keuzes, het is alsof je de weg open houdt voor alle mogelijkheden.
Qua productiviteitsvoorkeur laat je wel een typische technische voorkeur zien, waar de inhoud op de voorgrond staat. Maar je bent hier te flexibel en collega's weten dan niet wat ze aan je hebben.
Qua stijl geeft je respons geen duidelijke voorkeur. Dit kan betekenen dat je de impact van de vragen niet duidelijk zijn, of dat je nog weinig ervaring hebt met het organiseren van werk en werkrelaties.
Waarom is dit belangrijk? Allereerst voor wat betreft productiviteit heeft iedereen een duidelijk doel nodig en een duidelijk afbakening. Wanneer werknemers zich met alles bezighouden, zal niets perfect afgemaakt worden. Je hebt hier dus focus nodig.
Reacties