#LaatTorremolinosOpen

Geachte excellentie, Minister van Buitenlandse zaken Frans Timmermans.

Als medelander woonachtig in Zuid-Spanje, schrijf ik u deze brief. Er gaat namelijk een gerucht dat u een flink aantal consulaten gaat sluiten, waaronder die in de provincie van Malaga. Dat dit voornemen deel is van een grotere strategie lijkt wel duidelijk. Zelfs vorig jaar was er kritiek op een mogelijke sluiting van een consulaat in München:
De sluiting is onderdeel van een breder plan van het ministerie van Buitenlandse Zaken om de diplomatieke dienst te ‘moderniseren’ – vooral te verkleinen. Later deze maand vergadert de Tweede Kamer daarover. (Bron: Elsevier okt. 2013)

Er "moet" bezuinigd worden. Dat begrijpt iedereen. Toch hoop ik met deze brief dat u de sluiting van het consulaat in Zuid Spanje heroverweegt, al lijkt dit onmogelijk als zelfs een consulaat als München met sluiting bedreigd is geweest. 

Onlangs sprak ik met de consul van België voor Andalusië en hij vertelde (de conversatie verliep in 't Spaans) dat een aantal Belgen terugkeren naar hun moederland, zonder specifieke details te geven over deze gevallen. Hij gaf nog wat details, die ik hier echter niet wil herhalen. Hoe de situatie met de Nederlanders in het zuiden van Spanje is, weet ik niet. Ik hoorde iemand op het consulaat vertellen dat er per saldo vijf duizend Hollanders meer geëmigreerd zijn naar Andalusië. Positief dus.

De situatie in Spanje is in de huidige tijd nauwelijks rooskleurig te noemen; corruptie en hoge werkloosheid zijn de thema's die het land een slecht imago geven. Toch zie ik - vooral in Zuid-Spanje een ontwikkeling van bloei en mogelijkheden in komende jaren.
Dat Malaga gemoderniseerd is kunt u zien aan de nieuwe terminal op de luchthaven, die inmiddels de op vijf na grootste is van Spanje. De uitbreiding met een tweede landingsbaan is een logisch gevolg van de grote groei in deze zuidelijke regio. Veel heeft te maken met toerisme, maar er is meer dan dat, vooral voor de toekomst. Ook Spanjaarden beseffen dat "zon en zee," niet oneindig uitgemelkt kunnen worden.

Spanje is een van de grootste leveranciers van duurzame energie en ik verwacht dat solaire energiebronnen een grote groei zullen laten zien. Het Andalusische bedrijf Abengoa is hier een grote speler. Deze "gratis energie," moet voor Nederlanders een thema zijn om hier business te doen; dan wel als producent dan wel als afnemer. Dit is maar een van de vele thema's waar toekomstmuziek zit. Dit is alles ondanks de negatieve korte termijn vooruitzichten van nu.

Ook de Andalusische cultuur heeft een slecht imago, maar wie verder kijkt dan het imago ziet hier zeer hard werkende mensen. Wat ontbreekt is dat ze niet alleen hard werken, maar ook nog wat slimmer ondernemen. Ook daar hebben we Nederlanders voor nodig. Ik denk zelf dat Nederlanders hier nog wat kunnen leren, juist van de cultuur. De Nederlandse mentaliteit van afspraak-is-afspraak is namelijk voor een Nederlands bedrijf als Imtech funest geweest; zo gefixeerd zijn op afspraken en dan niet door hebben dat je volledig in de maling wordt genomen. Dat zou hier nooit gebeuren. Zuid Spanje is te zien als een competence center voor relatiemanagement. Hier kan je nog bij een bankkantoor direct de kamer van de directeur binnenlopen, zonder afspraak. 

Als laatste hoop ik dat huidige Nederlanders hier hun vertegenwoordiging behouden met het consulaat. Juist in moeilijke tijden is het fijn dat er een stukje Nederlands grondgebied in de Spaanse Oase overblijft.

Veel meer argumenten heb ik op dit moment niet. Ik hoop dat ik even uw aandacht heb gehad, waarvoor dank.  

Met een diplomatieke groet,

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?