Trendanalyse als middel bij veranderingen

Het concept Trend hoort bij het arsenaal toekomstverkenningen. Het is een van de methodes om afstand te nemen van de dagelijkse praktijk, dagelijkse operaties, van modeverschijnselen en om afstand te nemen van de waan van de dag.
Trends zijn niet het enige mechanisme om over de toekomst na te denken, maar wel een consequent middel. Door middel van een trend - de vergrijzing - kan een bedrijf allerlei toekomstscenarios schetsen en per scenario nagaan wat het effect is van strategische keuzes. Bijvoorbeeld.

Daarmee wordt direct duidelijk waarom bedrijven aan trendanalyses doen: Ze "moeten" nadenken over een strategie en dat kan alleen door externe ontwikkelingen als uitgangspunt te nemen. Zo voorkomt een bedrijf dat het enkel met haar interne organisatie bezig is.
Dat is als eerste winstpunt van trendanalyse te beschouwen.

Sommige bedrijven willen de "toon" zetten, willen een of de trendsetten, andere bedrijven mogen tevreden zijn wanneer ze een trend kunnen volgen. Een bedrijf dat toonaangevend als waarde heeft gedefinieerd zal in trendanalyse een goed middel vinden.

Wat betekent de nieuwe retailtrend voor onze organisatie?

Tablet wordt belangrijkste computerapparaat (Telegraaf.nl 25 april 2012) Over vier jaar zijn er wereldwijd zo'n 760 miljoen tablets in gebruik. Dat voorspelt onderzoeksbureau Forrester. Volgens analist Frank Gillett zijn tablets hard op weg het voornaamste computerapparaat van consumenten te worden.

ICT, informatietechologie, of gewoon software is een belangrijk onderdeel van bedrijfsorganisaties. IT is niet weg te denken en splits zich in twee belangrijke componenten:
- generieke of algemene infrastructuur
- specifieke applicaties
Investeringen in IT zijn kostbaar en hebben als groot nadeel dat ze snel verouderen. Bedrijven - zoals banken - die sterk van IT afhankelijk zijn moeten zich continue aanpassen aan veranderende marktomstandigheden en daarbij is IT meestal het belangrijkse middel. Doordat de technologie achter deze algemene IT steeds vernieuwd verouderen de infratrsuctuur en applicaties van bedrijven. Dit kost niet alleen geld maar juist ook tijd. Naarmate het langer duurt om applicaties en infra te wijzigen, hoe meer het nodig is om te weten wanneer deze aanpassingen nodig zijn.

Daar doen trends - vooral - hun intrede. Wanneer bedrijven zich eenvoudiger aan toekomstige ontwikkelingen kunnen aanpassen hoe minder ze over trends hoeven na te denken.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?