Het Fortuyn Fenomeen

Waar was u toen "het" gebeurde? Wij waren in Duitsland. Feyenoord had net gewonnen meen ik. Waar ik was toen het begon weet ik niet meer goed. Terugkijken was de tijd Fortuyn van zo'n korte duur.

Een recent hervonden interview uit 1995 met Fortuyn in kader van een scriptie laat nog eens zien wat voor een figuur het was: Ik was mijn moeders' prinsje, vijf jaar in psychoterapie geweest, koopmansmilieu - praktisch, ... laat bewust van mijn homosexualiteit (22 jaar). Sterkere broer, "maar ik kon hem wel aan," ... ik was slimmer dan de rest. Ik was wel een ambitiueze man (wilde direct Bischop worden, niet een gewone priester), Nieuwe Theologie (horizontaal godsbeeld), en daarom sociologie te gaan studeren... om burgemeester te worden... Er werd thuis veel over politiek een maatschappelijke vraagstukken gesproken. Mijn vader (KVP) hield van debatteren en als jongetje van zes, zeven deed ik al mee... Maar, ... Ik beleg verantwoordelijkheden. Iedereen in dit land mag kritiek hebben, maar niemand zegt wat dat dan betekent qua verantwoordelijkheden...
Over cultuur: De elite doet hier graag de dingen binnenskamers, daar past een monarchie natuurlijk perfect bij. Of: niemand las die boeken echt ik wel, zo begon ik Marx te lezen. Vooral deze laatste opmerking is interessant als het om cultuur gaat. Veel mensen baseren hun acties op wat anderen zeggen en lezen niet de oorspronkelijk bron. Of Fortuyn dat altijd wel deed is maar de vraag. Waarschijnlijker deed hij het om te scoren, zoals over Marx door net iets meer te weten dan de gemiddelde causeur en termen als onderbouw en bovenbouw te bezigen. 



In de afgelopen vijf jaar bloggen heb ik de naam Fortuyn een paar keer gebruikt:
  • Wanneer komt een bedrijf in problemen?
  • De politiek heeft weinig vat op de cultuur
  • Scheringa (is geen partij) tegen DNB
  • Jan-Peter Bedankt!
  • Verzetsleider Broertjes geeft zich over
  • Rotterdam een jaar (of zeven) later - Aboutaleb 
  • Zou Pim ook zijn weggelopen Geert?
  • Een Nederlands cultuurprobleem?
  • Wouter Fortuyn
... In de Spaanse versie van wikipedia staat over Fortuyn, "Zijn legaat," dat: " de moord op Fortuyn een politieke verschuiving opleverde... het was een politieke moord die WOII uitgezonderd in het kleine en tolerante land niet voor had gedaan sinds het linchen van de gebroeders de Witt. In de Nederlandse Wiki is deze passage niet terug te vinden.

 El asesinato de Pim Fortuyn causó una enorme conmoción en los Países Bajos: se trataba del primer crimen político (excluida la Segunda Guerra Mundial) que se producía en este pequeño y tolerante país desde el linchamiento a los hermanos de De Witt en 1672.

Terug naar de vraag, waar was ik in 2001 en hoe dacht ik toen over het fenomeen Fortuyn? Een vriend van mij stemde op hem. Ik sloot me gedwee aan bij de intellectuele elite van die tijd en was me niet bewust van de aardverschuiving die het zou brengen. Ook had ik toen nog geen oog voor cultuur.

-- 26 dec 2021: ik was niet thuis.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?