Griekenland, Spanje ... en Groot-Brittanië

"Men vraagt regelmatig mijn advies waar ik mijn geld het beste kan bewaren, hier in Spanje in Euros of in Groot-Brittanië in Ponden."
Dit heb ik niet geschreven, maar is de eerste zin van een artikeltje in een lokale krant in Zuid Spanje. De auteur - Paul Polke - schrijft in het katern Finance, Business & Legal over de vergelijking tussen de financiële situatie tussen beiden landen.
Hoe het artikel eindigt kunt u via bovenstaande link lezen, maar u zult ook zo wel begrijpen aan de hand van de heading dat de schuldpositie in GB ook niet mis is. "wanneer de reddingen in de financiële sector wordt meegenomen dan is de totale schuld in GB 2240 miljard pond, of "147% van het GDP."

Ok, het punt is dat GB een eigen munt heeft en dus in feite geen probleem volgens vele experts. toch blijft GB buiten de kritiek, net als Italië, terwijl het land er financieel en economisch niet zichtbaar beter aan toe is dan Spanje.

Hoe serieus moeten we de media nemen?

Het is huilen met de wolven in het bos. Ik zal de laatste zijn die zegt dat er niets mis is in Spanje - ik kan er wel een boek over vol schrijven: corruptie, machocultuur die het samenwerken niet bevordert, teveel toerisme en stenen, de focus op vermogen en niet op cashflow, de vele functionarios, etc. etc - maar waar zijn op dit moment geen problemen? In Duitsland, Noorwegen (olie) of Zweden?

De vraag Brits Pond of Euro stelt men mij ook wel eens. het is een logische vraag voor de Engelsen (Schotten in mijn geval) die hier wonen en het antwoord of het Pond meer waar wordt dan de Euro is nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Of... dat Banco Santander met al die aankopen in het Verenigd Koninkrijk nu als bank sterker is geworden of juist zwakker?

Ik weet het niet. Maar Spanje weet zich minder goed te verdedigen dan een land als Italië (made in Italy). Maar dat is enkel de buitenkant. Spanje heeft duidelijk een (imago) probleem. Maar dat probleem is kleiner dan het algemene Euro-pese probleem. Exclusief de UK dan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?