Wie zaait zal oogsten

Dat is ook mijn motto, schreef ik. Dacht ik. Maar is dat wel zo. In een toelichting schreef ik: "maar soms duurt het wel erg lang."

Wie zaait, zal oogsten is een gezegde dat terug te vinden is in de bijbel. In de brieven van Brief van Paulus aan de Galaten "6:7-9," lees ik op het internet. Wat is daarbij oorspronkelijk het thema? Beloning en straf zoals ook op het www te lezen valt?

De varianten van zaaien en oogsten zijn groot:
- wie angst of paniek zaait
- wie haat zaait (zal geweld oogsten?)
- wie orde zaait (zal chaos oogsten)
- wie wint zaait zal storm oogsten...

Is dit niet een typische "landbouw" metafoor, het werken op het land en wat je daar teelt zal je oogsten. Wie zich met nederwiet bezighoudt komt op de markt van de verslaving terecht.

Er zijn twee manieren van netwerken waar men vaak aan refereert. De eerste manier is langzaam aan een netwerk opbouwen net zoals een boer zijn grond bewerkt: hij zaait en zal oogsten. De andere manier die hier lijnrecht tegenover staat is de jager die zelf op zoek gaat (naar zijn prooi) en niet wacht tot er iemand op zijn land langskomt.

Ik denk opnieuw over bovenstaande motto. Is het mijn motto, of ben ik gewoon een ordinaire jager?

..
Synoniem voor dit gezegde is: wie goed doet, goed ontmoet. Daar zal iedereen het mee eens zijn, en toch gebeurt het niet.

Voor coaches is wzzo een perfect uitgangspunt, je vraagt aan de klant / professional: wat zaai jij? denk daar eens over na. Angst, Conflicten, Haat... want, wat je zaait zal je oogsten.

Wat me persoonlijk aantrekt aan dit concept of motto is de tijdloosheid ervan. Wie zaait zal oogsten is van alle tijden.
--
Ut sementem feceris, ita metes. Cicero.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?