Human Design

In dagblad Trouw las ik onderstaand artikel: Een handleiding voor ieder mens.

Vergeet vrije wil, de mens heeft helemaal geen keuze. Geboortedatum en geboortetijd bepalen tot in detail hoe iemands blauwdruk eruit ziet. Dat zegt Guido Wernink, specialist in het Human Design System. „Mensen zijn als regendruppels op een helling. Ze kunnen links of rechts langs de steen rollen maar naar beneden gaan ze toch.”= Dat sprak me wel aan, vooral omdat in deze tijd het idee van de maakbaarheid van de samenleving behoorlijk op de helling staat. Nature heeft weer een streep voor op nurture.

Leer je gebruiksaanwijzing kennen, geef je over aan je kwaliteiten, leg je neer bij wat je niet kunt en vind daarin bevrediging. Guido Wernink, analist en trainer in het Human Design System, kan er kort over zijn... wil hij slechts je geboortedatum en geboortetijd weten.

= mensen geven niet vaak persoonlijke gegevens weet ik uit ervaring en als ze het doen, geven ze een email-adres op waar elke relatie met de realiteit verdwenen is. Zelf had ik er ook moeite mee, maar vooral beroepsmatig wilde ik meer weten of Human Design en besloot mijn geboortedatum door te geven.

Op de geplastificeerde kaart die op tafel ligt, staat een mensfiguur getekend omringd door cirkels, cijfers, I Tjing-hexagrammen, dierenriemtekens, al dan niet ingekleurde energiecentra met daartussen een aantal lijnen. „Dat ben jij”, zegt Wernink (35).
= ik zie geen geplastificeerde kaart, maar een figuur op het internet, maar het idee is hetzelfde. Boeiend op eerste gezicht.

Vijftien jaar geleden werd hij gegrepen door het systeem... „Ik hield me destijds bezig met astrologie, maar wat Ra over mij zei was zo ontzettend to the point, daar kon ik gewoon niet omheen.”
= het ene model is het andere niet. Iedereen weet wel iets over astrologie. En de meeste leggen het nieuwe inzicht na enige tijd weer naast zich neer. Het was leuk.

’No Choice’ is een andere benaming voor deze manier van kijken naar mensen. „Het idee achter het systeem staat haaks op hoe we denken in onze maatschappij, namelijk dat je alles in huis moet hebben, dat het leven maakbaar is, dat je kunt worden wat je wilt als je er maar hard genoeg voor werkt.”
= sprak me erg aan. Bij bedrijfsarchitectuur ga je ook uit dat er beperkingen zijn. Legacies van vroeger...

Het is zoals het is, je bent zoals je bent, hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe gemakkelijker een bevredigend leven binnen bereik ligt; Wernink vindt dat een rustgevend principe.
= Dit is niet nieuw, maar mensen beseffen het niet. Toevallig lees ik op dit zelfde moment Ego van Osho en daarin staat in feite hetzelfde. Het is moeilijk om door het sociale masker te zien wie we echt zijn, van binnen.

... als hij zou willen kan hij iedere dag iemands ’chart’ analyseren voor de prijs van 175 euro per consult – live of via internet.
= als je wil veranderen dan moet je pijn lijden. 175 is een redelijke pijngrens.

In de Verenigde Staten, waar het geloof in eigen kunnen tot kunst lijkt verheven, is Human Design al langer een hit. Het succes in Nederland is grotendeels te danken aan een publicatie in mindstyle-magazine Happinez.
Een consult duurt ongeveer twee uur... „Ik kom met behoorlijk boude stellingen en veel details over hoe jij in elkaar zit. Die zijn voor jou makkelijk toetsbaar: klopt het of klopt het niet?”
= maar...

Zo gemakkelijk is het niet helemaal. Zo is Guido Wernink de eerste mens op aarde die de verslaggeefster ’niet emotioneel’ noemt. Hoe zit dat? ...
Is het een tekortkoming dat mijn emotionele centrum niet is ingevuld? „Het gaat niet om goed of slecht, om hogere of minder hoge mensen. In de gebieden die open zijn, kun je wijs worden, open mensen zijn hier om te leren hoe het leven werkt... „Zeventig procent van de mensen is, net als jij, een Generator. Dat is iemand die geen initiatief zou moeten nemen maar rustig moet wachten totdat hij wordt gevraagd een bepaalde klus te doen. Vergelijk het met een sheriff – die moet ook rustig in zijn kantoor blijven zitten totdat iemand hem komt vragen een boef te vangen. Op dat moment heeft hij het hele dorp achter zich en kan hij doen waar hij goed in is. Komt hij eerder in actie, dan doet hij iets wat eigenlijk nergens op slaat, dat niet goed past.”

= zelf "was" ik geen Generator, maar een Manifestor. Korte tijd op het Internet vertoevend leer ik over de vier emoties (woede – die past bij de manifestor, frustratie, die hoort bij de generator, bitterheid – bij de projector en teleurstelling bij de reflector) en over het model, met daarin de belangrijkste centras van het menselijke design: het hart, de keel, de geest, etc... Bij het lezen ga je dan automatisch de uitkomst vertalen naar kennis zoals je die zelf hebt opgedaan in je leven.
Het systeem geeft ook een typering. In mijn geval de martelaar: iemand die experimenteert met / in het leven.
De mens heeft een strategie. De Generator moeten wachten tot ze groepen worden, de manifestor hoeft niet te wachten, maar moet zorgen (wachten tot?) dat zijn idee begrepen wordt. Vandaar het belang van die keel: hij moet leren informeren...

= To-the-point? Zeker. Vooral voor mensen zoals ik die open staan voor modellen. Maar die mensen zijn – in navolging van Myers-Briggers, die ook een model hebben ontwikkeld - sterk in de minderheid. Wilt u een ander model proberen, puur gericht op productiviteit, kijk dan hier.

-- 19 april 24. Vond ik deze op Instagram:




Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Begraven of cremeren?

Het grootste bordeel van Europa