Het Merk Holland
Het merk Holland stáát na het WK.
Oranje is dan wel geen kampioen geworden, maar het WK voetbal en het halen van de finale hebben wel extra aandacht gevestigd op 'het merk Holland'. ,,In landen waar mensen nog nooit van Nederland hadden gehoord, staan we opeens op de kaart'', zegt het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Sinds de start van het WK hebben de websites van het bureau aanmerkelijk meer bezoekers getrokken. ,,De laatste paar dagen is het aantal zelfs verdrievoudigd.'''
Wereldtitel of niet, het WK heeft vooral de detailhandel geen windeieren gelegd. Zo zetten supermarkten de afgelopen weken dankzij het WK en het mooie weer meer om dan gebruikelijk.
Voor en tijdens het WK hebben consumenten voor tientallen miljoenen aan oranjeprullaria uitgegeven. De totale extra omzet van de detailhandel was misschien hoger dan verwacht, omdat Oranje langer in de race is gebleven, zegt Marten van Garderen van het Economisch Bureau van ING. Maar de extra economische groei die een wereldtitel zou opleveren, blijft nu uit, stelt hij. ,,Alleen de wereldtitel zou hebben geleid tot een plus in het consumentenvertrouwen van 0,25 procentpunt. Een tweede plaats heeft dat effect niet. Tweede, derde of vierde maakt niet meer uit.''
De tweede plaats scheelt sommige bedrijven misschien geld. De Nederlandse Energie Maatschappij voerde naar eigen zeggen een ,,succesvolle actie'' met het aanbieden van een jaar gratis stroom aan nieuwe klanten, als Nederland de wereldbeker zou winnen. Hoeveel nieuwe klanten de energiemaatschappij door de actie heeft aangetrokken, wil het bedrijf niet zeggen. Maar die moeten nu wel gewoon betalen.
Wehkamp beloofde kopers van een tv geld terug te betalen bij de wereldtitel. Ook die actie sloeg aan, aldus een woordvoerder. Maar uit concurrentieoverwegingen wil hij niet zeggen hoeveel extra tv's zijn verkocht.
Andere bedrijven hadden daarentegen al kosten gemaakt om de wereldtitel te vieren. De Dokkumer Vlaggen Centrale heeft nu 2500 speciale kampioensvlaggen over. Het zoekt er een nieuwe bestemming voor en nodigt mensen via zijn website uit om tips te sturen wat ze moeten doen met de voorraad. Verlies maakt het bedrijf niet op de vlaggen, want in de aanloop naar de eindstrijd verkocht het bedrijf er al ruim tienduizend, aldus een woordvoerder.
TNT Post wilde een kampioenenpostzegel uitbrengen als Oranje de wereldbeker zou winnen. Over de kosten daarvoor wil het postbedrijf niet veel kwijt. ,,Die waren minimaal'', aldus een woordvoerster.
Ook Perry Sport en Nike hadden zich al voorbereid op de winst. Zij hadden voor maandag borduurmachines gereserveerd. Klanten die eerder het officiële WK-shirt hadden gekocht, konden in de winkel een kampioenssterretje boven het KNVB-logo laten borduren. Met het verlies van Oranje moesten de partijen de machines afzeggen. Ook de kampioenenkorting die Perry deze week wilde geven op artikelen is van de baan. ,,We geven wel korting op producten, maar onder de noemer Oranjeheldenkorting'', zei een woordvoerder.
Aldus het het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen. Maar wat zochten deze nieuwe bezoekers precies op de website? Hoe representatief is dit bericht?
In TROUW ook een bericht dat ik totaal niet begrijp:
’Dit draag ik mijn hele leven bij me.’
Een briesende Robben heeft de achtervolging ingezet op de Engelse scheidsrechter Webb.
Er werd gescholden. Er waren verwijten. Wesley Sneijder noemde het optreden van de Engelse arbiter Webb zelfs een schande voor het voetbal. Hij zei het zonder met de ogen te knipperen.
De spelers van Oranje voelden zich zondag, een paar uur na de verloren finale tegen Spanje (0-1), bestolen en wentelden zich in beklag. Voor relativering of introspectie was in de catacomben van Soccer City nog geen plaats. Op een enkeling na. Van der Vaart: „Het is natuurlijk geen slechte ploeg. Ze voetbalden vanaf het begin zonder angst.”
De internationals van Oranje maakten zich zonder uitzondering boos over het optreden van Webb. In de tweede helft van de verlenging zag hij over het hoofd dat een vrije trap van richting werd veranderd en zodoende tot een corner had moeten leiden. De Engelman wuifde het incident weg, waarop Spanje aan de beslissende aanval kon bouwen – door Iniesta afgerond. Aan dat moment ging bovendien een buitenspelsituatie vooraf. Ook heerste er na afloop onbegrip over een moment van contact tussen Robben en Puyol, dat volgens de spelers van Oranje bestraft had moeten worden met een tweede gele kaart.
De internationals vergaten dat de ploeg in de eerste helft was ontsnapt aan een rode kaart voor De Jong, die zijn noppen in de borstkas van Xabi Alonso plantte. Bovendien kreeg Oranje twee goede kansen op de openingstreffer, nadat Spanje had verzuimd op voorsprong te komen. De Afrikaner krant Beeld noemde die momenten gistermorgen bepalend. Nadat „Arjen Robben na sowat ’n uur die wit van Iker Casillas se oë kon sien, maar nie die bal in die doelhok kom schop nie”, lag de weg voor Spanje open, al duurde het tot de 116de minuut voordat de beslissende treffer viel.
Sneijder had echter vooral oog voor Webb, en spaarde de leidsman niet. „Dit is echt een schande voor het voetbal”, aldus de middenvelder. „Op zo’n manier mag een finale van een WK toch niet worden beslist?” Ook Mark van Bommel, doorgaans het toonbeeld van welbespraaktheid kwam niet verder dan enkele verwijten aan het adres van de arbiter. „Iniesta had nooit meer op het veld mogen staan. Hij trapte na, de vierde official zag het moment, maar doet vervolgens niets. Dit zal ik mijn hele leven bij me blijven dragen.”
De klaagzang van de internationals stond haaks op de manier waarop het elftal zich de afgelopen weken presenteerde. De ploeg droeg uit in vooral mentaal opzicht te zijn gegroeid en geleerd te hebben van fouten uit het verleden.
Het was bovendien niet de eerste keer dat Oranje verviel in gelamenteer. Ook na de eerste wedstrijd in Soccer City, tegen Denemarken werd volop geklaagd. Destijds over de bal, de hoogte en het veld. Arjen Robben stak zondagavond uiteindelijk als enige de hand opzichtig in eigen boezem. „Ik had gewoon moeten scoren”, zei hij na afloop. „Hier zijn geen excuses voor. Casillas maakt zijn doel klein, waardoor ik de bal nog tegen hem aanschiet. Ik had ‘m gewoon moeten maken.” En Van der Vaart, die pas laat in de tweede helft inviel: „We moeten ook naar onszelf kijken. Ik denk niet dat we door de scheidsrechter verloren hebben.”
Vooralsnog krijg ik zelf een heel ander beeld. Of dat nu komt door de invloed van Cruyff hier in Spanje, of omdat ik de wedstrijd op een Spaanse zender heb gekeken, die misschien met iets ander commentaar komen en dat kan je beïnvloeden.
De Spanjaarden die ik gesproken heb zijn unaniem over hun oordeel: dit is niet het Nederland dat ze kennen, van het mooie voetbal. "Un juego sucio," vonden ze het. De noppen van de Jong in de borst van Xavi Alonso staan in het Spaanse geheugen gegrift.
In hetzelfde Trouw schijft Sylvain Ephimenco over ontgoocheling:
Wie niet in zijn voetbalkater wil blijven hangen kon gisteren beter de buitenlandse kranten over Oranje raadplegen: misplaatste mannelijke agressiviteit, schande, afgrijselijk slecht, laf, beschamend. Zeg eens eerlijk: wie wil nou dat een bende trappende en schoppende boeven wereldkampioen wordt?
Invloed of niet, dat vond ik zelf ook: Nu heeft Nederland verloren zonder stijl en dat is een dubbel verlies voor Oranje 2.0 (dat inderdaad geen respect toonde). De voorgaande keren kond Oranje tenminste op de sympathie van het publiek rekenen...
En dat is het risico van performance management denk ik dan: als er zo veel nadruk komt te liggen op performance, dan gaat dat ten koste van de stijl (in het bedrijfsleven is dit alledaagse kost). In dit geval denk ik dat van der Vaart gelijk heeft en dat Nederland ontoereikend was. Cruyff zei ongetwijfeld hetzelfde.
De ultieme proeve is natuurlijk het organiseren van het WK samen met België. Laten we zien wat er over is van de sympathie voor Nederland, want bij (show) business gaat het om gunnen en sympathie.
Ik ben bang dat met deze performance het botte imago van de Nederlanders nog eens onderstreept is. Nederland heeft geenstijl.nl terwijl ze in België tenminste allure hebben. Dat gaat moeilijk samen, en dat zagen we al enige tijd terug (ambassadeur Gullit)...
https://www.pinterest.co.kr/pin/484066659929862927/
Reacties