Sloopkogel Sjamadriaan sloopt de hele spirituele sector

 Op twitter kwam ik deze figuur tegen. Een van zijn volgers is de huisarts die ik al eerder opmerkte, die man van dit cliché: 

"Sturen op kosten verlaagt kwaliteit, sturen op kwaliteit verlaagt kosten." (Derk Runhaar 🩺 @derkrunhaar #dezorgvanmorgen #iedereeneenhuisarts)

Holistic Sjamadriaan is "Spirituele sloopkogel · Wetenschap is geen mening, vind ik." Dat is een stevige claim, en die maakt hij meer dan waar. Zo begon hij een voortdurende tirade tegen een coach, die met naar ik weet onder haar eigen naam reclame maakt, voor haar bedrijfje. Het gaat om Charlotte Labee. En inderdaad op filmpjes die hij laat zien, Sjamadriaan dus, verkondigt ze de nodige onzin.

Dat lees ik dan een keer, maar blijkbaar volgde ik iemand die steeds zijn tweets herhaalde. 

Bijvoorbeeld dit:

Charlotte Labee, 150k volgers. Bestseller auteur en zelfbenoemd ‘breinexpert’. Opleiding: Orthomoleculair Deskundige.

Trekt volle zalen met dit soort ongefundeerd metafysisch gezwam over energie en persoonlijke magnetische velden. Verkoopt ‘Brain Balance’-opleidingen voor 2,5k.

Ik weet niet waar hij 150k volgers vandaan haalt, het gaat om dit profiel (1682 volgers, en actief sinds 2010):

Charlotte Labee @Charlottelabee. Brain Balance Expert Charlotte Labee helpt jou om balans in de hersenen te creëren, waardoor je fitter, energieker en gezonder door het leven gaat. ... charlottelabee.comSe unió en noviembre de 2010 499 Siguiendo 1.682 Seguidores

Toen ik de tweede keer na deze tweet:

Laat ze lekker schadelijke desinformatie verspreiden en duizenden euro’s kloppen uit de zakken van goedgelovige mensen, maar ik trek de grens bij een grammaticafout!

reageerde met, dit: "Die schadelijke informatie kon ik niet vinden en duizende euros ook niet."

Kreeg ik de nodige kritiek over me heen. Ik moest verder afdwalen in zijn twitter historie om de schade te kunnen ervaren.

Maar nog steeds. Welke schade is dit nu? Dit is een coach, voormalig miss Nederland, die voedingsadvies geeft, daar veel voor vraagt, maar welk bedrijf doet niet aan marketing en verdient daar geld mee. Met pure verleiding. Ontelbare bedrijven. Bedrijven nemen het in het algemeen niet zo nauw met de waarheid. En verslaving is de grootste emotionele en impliciete verleider. Netflix, ook, is niet onschuldig, want verslaaft je met haar series, tot je er niet meer van afkickt.

Maar in plaats van dat deze sjamaan de Coca-Colas of de Philip Morrissen van deze wereld gaat achtervolgen met zijn wetenschappelijke tirades reageert deze man (of vrouw) in ieder geval een anonieme sloopkogel, zijn woede op deze middenstander. Laat ze een paar ton per jaar verdienen. Pak Bill gates aan, die is pas echt gevaarlijk. Of Apple, die een monopolie heeft en zich laat gelden als een arrogante poortwachter voor wie een app wel of niet in haar Store mag plaatsen en de financiële maffia op je afstuurt als je geen iphone koopt. Ik denk dat Sloopkogel trouwens ook zo'n iPhone-fan is. Een telefoon van duizend euro, 40 euro arbeidsloon en 40 euro kosten, en miljardenwinsten! Sloopkogel, wordt wakker, zou ik zeggen. er is een wereld te veroveren.

Hij neemt het als Robin Hood op voor "Goedgelovigen." Maar wie zijn dat? en moeten goedgelovigen uit de droom geholpen worden wat nog onwaarschijnlijker is, lezen deze goedgelovigen zijn tirades Of heeft hij gewoon een ZeroHedge-profiel waar alleen maar de emotie ertoe doet, Angst en boosheid verpakt in een semiwetenschappelijke jas?

Pâk Pfizer aan, of Shell van mijn part, of richt je op het onrecht van de offshore en belasting vermijdende industriëlen.  Maar hij moet een blonde dame lastig vallen.

En toch zijn zijn tweets wel leuk om te lezen. Maar de wereld wordt er echt niet beter op. Goedgelovigheid is van aller tijden. Laat mensen lekker 100 euro voor een doos magnesium pillen betalen, die je organen in je lichaam vanzelf uitkotsen. 

Vroeger was er nog religie en geloof. Echt katholiek of protestant, maar tegenwoordig kloppen mensen aan bij spirituele Miss Universen. En bij de sloopkogel, want die gelooft dat zijn ethische gewroet echt tot een betere wereld leidt.

Haha. 

Ergens ben ik ook wel jaloers, misschien. Zelfs wel fan van het idee. Ik vind ook dat er relatief te veel aandacht is voor bouwen en architectuur en te weinig voor slopen en vernietiging. Dus wat dat aangaat een prima businessmodel, maaaaaaar doe het dat eerlijk en verpak het niet als de aanval vanuit de wetenschap. Dit is puur amusement. De volgers van sloopkogel genieten van dit soort tirades, hoe meer emotie hoe beter. De wereld verandert er niet door. En, ... het is anoniem, dat geeft het toch een beetje een goedkoop karakter. 

--

We komen natuurlijk wel een keer achter de identiteit van Zeg eens Aad, sloopkogel. Zeg eens A, is al een tijdje van de TV, dus hij zal een jaar of veertig zijn, schat ik. Wie kent hem? (Ik neem aan dat het een man is).

-- 31jan. Zo weten we al dat Aad een hond heeft:

Honden: [hypernauwkeurig reukvermorgen, tienduizend keer beter dan dat van mensen, om de smaken en voedingsstoffen in eten te beoordelen en bijvoorbeeld vier kilometer verderop een microgram eiwit te signaleren] 

Mijn hond: [eet stront van zwerver Harrie]



Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?