Hokjesdenken

 Hokjes denken is en gevaarlijk en handig. De mens leeft door gemak en categorieen en labels maken het leven gemakkelijk. Dat je iets labelt betekent dan niet dat dat label er niet meer afkan, dan wel dat het geuit moet worden.

Zelf ben ik vatbaar voor dit soort denken, omdat ik graag in modellen denk en dan zijn dimensies en gradaties vaak nodig. 

Mijn voetbalveld bijvoorbeeld heeft aanvalposities en een middenveld. Dat zijn posities die herkanbaar zijn, maar een professional kan wat mij betreft over het gehele veld bewegen. Toch denkik dat er een voorkeurspositie is.,

Hoe dan ook, daar gaat het niet om.

Ik heb vorige jaar economen geinterviewed, en een van de economen was bijzonder allergisch voor hokjesdenken, maar zelf zat ze wel in een hokje (ik kan niet zeggen welk, want dan zou ik kunnen openbaren om wie het gaat, een redelijk bekende econoom). Het was een hokje waar je deel uitmaakt van een zeer select gezelschap. Een bijzonder hokje dus,

aan het eind van het project zei ze over mijn boek, "het valt overal tussen," het past niet bij een professioneel economisch boek, maar het is ook niet echt commercieel."

Daar was ik trots op. Dat mijn boek niet in eenhokje weg te zetten was...

Ik heb ook gemerkt dat men in Spanje veel minder gevoelig is voor hokjes dan in Nederland. Nederlanders hebben een grote allergie heirtegen. 

Hoe zou dat komen?

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Typisch Spaans: Balay

Voorbij goed en kwaad (Nietzsche)

Begraven of cremeren?